©  GOYVAERTS/GMAX AGENCY

Kerstactie Pro League: bieden op shirts van jouw ploeg kan vanaf zondag

De Pro League geeft vrijdag het startschot voor de twaalfde editie van de jaarlijkse kerstactie. De opbrengst van de voetbalveiling gaat net als de voorbije jaren naar Younited Belgium, vroeger bekend als de Belgian Homeless Cup. Op gedragen en gesigneerde de shirts van 1B-spelers kan vrijdagavond al geboden worden. Voor de shirts van 1A-clubs Antwerp, Beerschot en KV Mechelen is het wachten tot zondag.

Bron: Belga

LEES OOK: Shirt van Haroun (Antwerp) brengt het meest op voor kerstactie Pro League

Tijdens het kerstvoetbal (speeldag 19) dragen alle voetballers in 1A een speciaal shirt, met daarop het logo van Younited Belgium, de sociale partner van de Pro League. In 1B gebeurt een gelijkaardige actie, maar de spelers zullen het speciale shirt komend weekend al dragen. Na het laatste fluitsignaal worden de shirts gesigneerd, opgehaald en (ongewassen, maar gedesinfecteerd) geveild voor het goede doel. Deze gesigneerde truitjes worden nadien online te koop aangeboden via het veilingplatform MatchWornShirts.

Op de shirts van de 1B Pro League kan geboden worden vanaf vrijdag 18 december om 15u00 en op de shirts van de Jupiler Pro League vanaf zondag 20 december om 15u00. De veiling voor de shirts van de spelers uit de 1B Pro League loopt tot 27 december (21u00). Op alle andere items kan geboden worden tot 30 december (21u00).

Populaire Haroun

Vorig jaar rondde de Pro League met zijn kerstactie voor het tweede jaar op rij de kaap van 100.000 euro. Met een opbrengst van 140.000 euro euro werd in 2019 het record van een jaar eerder verbroken, toen de Pro League 106.400 inzamelde voor de sociale partner.

De duurste vogel in 1A was vorig jaar Antwerp-middenvelder Faris Haroun (4.350 euro) voor Hans Vanaken (4.150), Simon Mignolet (3.600) en Vincent Kompany (3.100). Lamkel Zé (2.000) vervolledigde de top vijf. Benieuwd hoe populair zijn shirt in 2020 nog is.

Bij Beerschot, toen nog in 1B, was het shirt van publiekslieveling Rapha Holzhauser het duurst. Zijn bezweet truitje ging voor 500 euro onder de virtuele veilingshamer.

Westerlo gaf alvast een voorsmaakje van hun uniek shirt.