Vlaamse regering wil volgend jaar dossier kolenhaven Lummen weer in gang zetten

De Vlaamse regering wil in 2021 het dossier van de insteekhaven in Lummen van onder het stof halen. Het is de bedoeling om de omgeving van de vroegere kolenhaven verder uit te bouwen tot een zone voor bedrijven die gebruik maken van de scheepvaart op het Albertkanaal.

 

Destijds werd de steenkool met treinen aangevoerd vanuit de mijn van Zolder en aan de haven overgeladen op schepen. Na de sluiting van de mijnen, hebben zich enkele bedrijven in de buurt gevestigd, maar tot nu toe is nog maar 35 % van de 62 ha gebruikt. Dat komt doordat het bedrijventerrein versnipperd is, uit smalle stroken bestaat en moeilijk bereikbaar is. Daarom wilde de vorige Vlaamse regering het herinrichten tot een bedrijvenzone van een 70-tal ha met ook een ontsluitingsweg.

Burenprotest

Maar het was die ontsluitingsweg die voor veel protest zorgde in de wijken Viversel en Eversel-Ubbersel in Heusden-Zolder, de bewoners vreesden daar voor veel overlast en kregen ook steun van de gemeentebesturen van Heusden-Zolder en Lummen. Daarop heeft minister Ben Weyts (N-VA) in 2017 de plannen opgeborgen. 

De Vlaamse ministers Zuhal Demir (N-VA) en Lydia Peeters (Open VLD) hebben nu aangekondigd dat ze volgend jaar het dossier terug uit het slop willen halen. Ze hebben de Vlaamse Waterweg gevraagd om twee bijkomende ontsluitingsmogelijkheden uit te werken. Daarna komt er een plan-milieueffectenrapport en de ministers beloven dat de gemeenten en buurtbewoners daarin betrokken worden. Niet alleen zouden zich nadien meer bedrijven kunnen vestigen, ook de Mangelbeekvallei die tot tegen de haven ligt, zou verder versterkt worden met meer buffer en natuurontwikkeling.

Meest gelezen