© politie Mechelen-Willebroek

“Steden en gemeenten moeten gebruik van speed pedelec vergemakkelijken”

Fietsberaad Vlaanderen wil dat de Vlaamse steden en gemeenten het gebruik van de speed pedelec vergemakkelijken en stelt het beleid ter zake van de stad Mechelen als voorbeeld. Daar werd in december beslist om de speed pedelec ruim baan te geven. Fietsberaad Vlaandereren werd twee jaar geleden door de toenmalige Vlaamse regering opgericht als het kenniscentrum inzake fietsbeleid.

“Nu al zijn ongeveer 30 procent van alle verkochte fietsen uitgerust met trapondersteuning”, constateert Fietsberaad donderdag in een persbericht. De speed pedelec is een elektrische fiets die tot 45 km/u kan halen, dit in tegenstelling tot de gewone elektrische fiets die maxmimum 25 km/u kan rijden.

“Voor de speed pedelec lijken de verplichte nummerplaat, het rijbewijs en de helm geen belemmering te zijn”, zegt Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen. “Maar ook steden en gemeenten moeten volgen en kijken welke mogelijkheden ze aan de speed pedelec willen geven.”

“Zelden zo snel”

Sinds 1 oktober biedt de Belgische wetgeving de mogelijkheid om de speed pedelec te onderscheiden van een bromfiets. Wegbeheerders kunnen de speed pedelec toelaten in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, op jaagpaden, in voetgangerszones of op fietssnelwegen, als ze de juiste aanpassingen doorvoeren op de borden.

Vele gemeenten in Vlaanderen aarzelen vandaag, omwille van de maximumsnelheid van de speed pedelec. Fietsberaad vindt die aarzeling niet nodig: “Het klopt natuurlijk dat de speed pedelec maximaal 45 km/u kan, maar speed pedelec bestuurders rijden zelden zo snel. Vaak begeleiden deze fietsers eerst hun zoon of dochter naar school en rijden ze dan veel trager. Als de wegbeheerder niets doet, moeten ze soms toch op de rijbaan, zelfs bij een lage snelheid, terwijl het kind wel op het fietspad mag blijven. Dat is niet logisch.”

Mechelen

De stad Mechelen nam in december al de beslissing om het gebruik van de speed pedelec te vergemakkelijken. “Mechelen heeft ervoor gekozen om de speed pedelec zoveel mogelijk gelijk te stellen aan de gewone fiets”, zegt Mobiliteitsschepen Marina De Bie (Groen). “Ze krijgen onbeperkt toegang tot de autoluwe zone en we laten toe dat ze in eenrichtingsstraten in twee richtingen rijden. Dit lijkt ons een logische keuze, want ook de andere weggebruikers zien in de eerste plaats een fiets. De speed pedelecs moeten zich uiteraard aan de snelheidsbeperkingen houden.”

Fietsberaad suggereert nog een aantal aanpassingen aan de bestaande wetgeving, waardoor de wegcode ook eenvoudiger kan worden. “Concreet stellen we op fietsinfrastructuur binnen de bebouwde kom een maximale richtsnelheid voor van 30 km/u, tenzij het over een fietssnelweg gaat. Dat komt de snelheidsverschillen en de verkeersveiligheid op het fietspad ten goede. Wie sneller wil, kan dat, maar moet zich mengen met het overige verkeer op de rijbaan. Voor fietssnelwegen en jaagpaden, waar nu maximaal 30 km/u geldt, moeten we bekijken of de snelheid niet hoger kan, tot maximum 45 km/u. We willen hierover met de bevoegde overheden in discussie gaan.”

Daarnaast moet de speed pedelec in fietsstraten ook andere fietsers kunnen inhalen en ook in winkelwandelzones kunnen rijden. Het voorstel moet er ook voor zorgen dat er minder verkeersborden nodig zijn om de speed pedelec zijn plaats te geven en de speed pedelec ook meer als een gewone fiets te benaderen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER