Move over millennial pink, deze kleur zal in 2021 onze kleerkasten domineren. Moderedacteur legt uit hoe dat komt
De modegoden hebben beslist: de kleur die volgend jaar overal zal zijn is hot pink, of felroze, een tint die we niet meer gezien hebben sinds de laatste keer dat we de film ‘Mean Girls’ keken. Moderedacteur David Devriendt legt uit waar deze comeback vandaan komt. “Roze staat voor optimisme, onschuld, vrolijkheid, allemaal dingen die je tijdens crisissen tekortkomt.” Wees iedereen voor, en voeg met deze shopping een vleugje (trend)kleur toe aan je garderobe.
Na maandenlang te hebben gelounged in basic kledingstukken in neutrale tonen als grijs, wit en beige, is het tijd voor wat nieuws. Bye bye sombere kleuren, de trend van 2021 wordt roze. En we hebben het niet over millennial pink, want die kleur heeft zijn momentje wel gehad. Hot pink zal komend jaar niet weg te denken zijn uit ons kleurenpalet.
Roze compenseert crisissen
Van accessoires tot de verpakkingen van verzorgingsproducten en make-up, het valt niet te ontkennen dat millennial pink, een zachtroze tint, de afgelopen jaren overal was. “De millennial pink-hype was meer dan een hype, het was een echte beweging. De naam zegt het zelf: vooral bij millennials werkte de kleur goed. Die trend gaat nog niet helemaal weggaan, maar we zien wel stilaan andere varianten van roze op de catwalks verschijnen, zoals hot pink. Felroze is een kleur die het altijd goed doet in tijden van chaos. Het staat voor optimisme, onschuld en vrolijkheid, allemaal dingen die je tijdens crisissen tekortkomt. Modeontwerpers proberen dat met hun collecties te compenseren", vertelt Devriendt.
Roze remedie
Naast het feit dat roze optimisme uitstraalt, blijkt het ook een psychologisch effect op ons te hebben. “Verschillende studies toonden al aan dat de kleur heel goed zou werken in gevangenissen of bij psychiatrische patiënten die opgesloten zitten, omdat roze een kalmerend effect heeft op mensen. Nu we allemaal hebben vastgezeten in de lockdown, is het verschijnen van roze tinten in de modecollecties logisch. Roze is een kleur die frustraties tempert. Dries Van Noten gebruikt de kleur voor komende lente en vertelde in een interview dat hij een collectie wilde maken die optimisme uitstraalt in tijden van corona. Geen deprimerende kleuren, maar dromen over de toekomst.”
“Hoewel millennial pink nog niet volledig zal verdwijnen, ligt de nadruk in 2021 toch meer op felroze en lila. We zagen de kleur onder andere een comeback maken bij Dolce & Gabbana, Balenciaga en Christian Wijnants, die een prachtige jurk in felroze ontwierp. Hij combineert de kleur vaak met blauwtinten. Een goede tip trouwens als je niet goed weet welke kleuren bij hot pink gaan.“
Millennial pink, hot pink, burned coral
“Felroze mag dan zeker een opstoot kennen, op de catwalks waren vooral roze tinten met grijze ondertonen te zien, zoals poederroze. Grijs is dan ook de kleur van het jaar volgens Pantone, omdat we zoveel joggingbroeken droegen tijdens de lockdown. In de komende jaren zal grijs in de mode blijven en zal het vaak gecombineerd worden met felle kleuren, zoals hot pink of geel. Kleuren die volgend jaar ook heel trendy zullen worden, zijn oranje en pistachegroen”, aldus Devriendt.
“Maar", voegt hij toe, “in vergelijking met de tinten roze die we al kennen, voorspelt men nu al dat de kleur in de toekomst veel warmer zal worden. Vanaf 2022 wordt voorspeld dat we, na milennial pink en hot pink, zullen evolueren naar gebrand koraalroze met warme ondertonen. Pantone noemt die kleur, die ergens tussen roze en rood in zit, burnt coral. Die kleur zag je nu al veel op de catwalk voor komende lente.“
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Een gehydrateerde, glanzende huid tijdens de Ramadan? Expert geeft advies: “Dit product heb je elke dag nodig”
-
‘Scalp picking’ is het nieuwe ‘pimple popping’. Is dat wel een goed idee? “Mensen met psoriasis: opgelet”
Sociale media staat er tegenwoordig vol mee: video’s waarin mensen met een luizenkam, pincet of hun vingernagels komaf maken met haarschilfers. De een vindt het wansmakelijk, de ander fascinerend om naar te kijken. Toch is op die manier van je schilfers afraken géén goed idee, zegt dermatologe Griet Voet. “Het kan leiden tot meer schade aan de huid.” -
Prijzen van 18 tot 46 euro en gepatenteerde formule: Beyoncé lanceert verzorgingslijn voor álle haartypes
Beyoncé lanceert een haarverzorgingslijn: Cécred. Is dit de zoveelste ster die haar naam met een lucratief merk uitbuit? Ja, al gaat het dit keer om acht producten waar de beautywereld wél op zat te wachten. Want Cécred mikt niet alleen op een groep die veel te lang over het hoofd werd gezien, maar op alle haartypen. Laila Alaoui van Curls and Fro’s neemt Cécred onder de loep én is enthousiast: “Maar dit product zou ik slechts met mate gebruiken.” -
-
PREMIUM
Onze redactrice gaat undercover bij de BV-kapper van Pommelien Thijs: “‘Graag een glaasje bubbels?’ Het is 10 uur ’s óchtends”
-
“Eleganter dan een sneaker, minder ordinair dan een naaldhak.” De schoen van je oma breekt door als supertrend
Gespot op de catwalks: de pumps van je bomma. De wijlen Britse prinses Diana was grote fan van de comfortabele, zij het niet zo sexy ‘omaschoenen’. Maar hoe draag je de ouderwetse hakjes anno nu? Styliste Lisa Sergeant geeft tips: “Zo is het classy en niet granny.” -
Crocs en Pringles smelten samen in één schoen: waarom zijn we zo’n fan van ‘lelijke’ mode?
Goed nieuws voor alle fans van faux-fashion: vanaf vandaag kan je de limited-edition Crocs in samenwerking met chipsproducent Pringles in huis halen. Want het merk achter deze tuinsandaal weet: hoe gekker en opvallender de crocs, hoe beter. Wat is het geheim achter het succes van deze ‘foute’ kledij of schoeisel? Onze moderedacteur David legt uit. “Deze trend past perfect bij onze tijdsgeest.” -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
-
Independer
Van 30 tot ruim 100 euro: dit kan je jaarlijks besparen als je je decoder afdankt en tv-kijkt via een app
-
Dankzij Beyoncé leeft de cowboylook meer dan ooit, hoe draag je die zelf? “De trend is nooit weggeweest”
Kunnen we ons voorbereiden op een zomer vol cowboyboots en yeehas? De cowboystijl verovert het straatbeeld. Sinds de release van Beyoncés nieuwste album is het aantal zoekopdrachten naar ‘cowboyhoed’ zelfs met 212,5 procent gestegen. Moderedacteur David Devriendt legt uit hoe je de trend toepast in je eigen kleerkast. -
Livios
“In dit geval veroorzaakt klimop geen schade”: zo pluk je louter voordelen van deze plant
Klimop heeft niet altijd een even goed imago: het is een ‘woekeraar’. Maar de plant biedt ook voordelen. Zo is hij een snelle groeier, luchtzuiverend en goed voor de biodiversiteit. De vraag is alleen: hoe onderhoud je klimop slim op je gevel en rondom je woning? Bouwsite Livios gaat na hoe je maximaal van de voordelen van klimop geniet, zonder er de nadelen te moeten bijnemen. -
PREMIUM
Fietsen maakt het erger en cafeïne is een remedie: dermatoloog deelt oplossingen voor de 4 fasen van cellulite
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerEmma Andersen