Metro komt volledig in handen van Groupe Rossel

De gratis krant Metro komt volledig in handen van Groupe Rossel, de uitgever van onder meer Le Soir. Rossel kondigt maandag aan dat het de aandelen van Mass Transit Media (MTM) heeft overgekocht van Mediahuis.

MTM, dat Metro uitgeeft in de twee landstalen, was sinds 2003 voor 50 procent in handen van Rossel en voor 50 procent in handen van Mediahuis. Metro bereikt dagelijks 788.000 lezers en heeft meer dan 1 miljoen bezoeken per week op de sites Metrotime.be en Zita.be. ‘Groupe Rossel is ervan overtuigd dat de mobiliteitsuitdagingen in onze grote steden de ontwikkeling van ons openbaar vervoer kracht zal bijzetten. Dit biedt ongetwijfeld nieuwe kansen voor Metro bij pendelaars en jonge stedelijke volwassenen’, klinkt het.

‘Om de digitale transformatie aan te gaan, heeft Metro meer dan ooit de ondersteuning nodig van een krachtige en diverse mediagroep. Een joint venture kon deze steun niet bieden omdat Mediahuis vandaag eerder inzet op groei door buitenlandse overnames’, klinkt het in het persbericht. Groupe Rossel wil – net als voor zijn andere titels – de digitale transformatie van Metro versnellen door het toegang te geven tot zijn tools en gedeelde diensten.

Herschikking

Mediahuis is al langer bezig met een herschikking van zijn merken. ‘De afgelopen jaren heeft onze groep een uitzonderlijke groei doorgemaakt met de aankoop van nieuwe sterke merken in België, Nederland, Ierland en Luxemburg. Deze groeistrategie vereist ook dat we bepaalde keuzes maken om ons merkenportfolio te optimaliseren. We zijn soms genoodzaakt om afstand te nemen van merken zoals Keesing, Irish Daily Star en nu ook Metro. We zijn er echter van overtuigd dat Metro onder het bestuur van Rossel alle groeikansen zal terugkrijgen’, zegt Paul Verwilt, operationeel directeur van Mediahuis.

Monique Raaffels, de baas van MTM, zal met haar team de leiding over Metro behouden en de continuïteit van de titel verzekeren. Volgens Raaffels verandert er niets aan het portfolio van Metro. ‘Concreet zal de regie Metro Media haar huidige reclameactiviteiten verderzetten’, staat in een persbericht van MTM. ‘Dat impliceert dat de contactpersonen binnen de regie en de communicatieflow ongewijzigd blijven voor het plaatsen van bestellingen en het aanleveren van materiaal voor de krant Metro en de websites metrotime.be en zita.be.’

Metro blijft in de twee talen verschijnen en ook het personeel blijft hetzelfde.

Meer