Een intussen iconisch beeld: de groene vrachtwagen die net niet in de afgrond is gestort. Bij de ramp vielen 43 doden.

Gerechtelijk rapport: ingestorte Morandi-brug in Genua "amper gecontroleerd en onderhouden"

Het instorten van de Morandi-brug in Genua, in augustus 2018, is niet alleen een gevolg van ontwerpfouten en uitvoeringsfouten, maar ook van te weinig controles en onderhoud. Dat staat nog eens zwart op wit in een nieuw rapport, geschreven in functie van het proces dat volgt. Bij de ramp kwamen 43 mensen om het leven.

De Morandi-snelwegbrug in Genua stortte op 14 augustus 2018 in. Zoals elke dag raasde op dat moment heel wat verkeer over de brug. Verschillende voertuigen stortten mee de dieperik in. 43 mensen overleefden de ramp niet.

De oorzaak van de ramp was al eerder duidelijk: een slecht ontwerp, slecht gebouwd en nalatigheid na de bouw. Nu staat het nog eens zwart op wit in een 400 pagina's tellend gerechtelijk rapport, geschreven door technische adviseurs in functie van het proces dat volgt en waarvan momenteel het vooronderzoek aan de gang is.

De hoofdoorzaak van de ramp waren fouten in het ontwerp en de uitvoering van de brug, schrijven ze. Maar de adviseurs noemen het ook "verrassend" hoe weinig de twee brugpilaren sinds 1993 zijn geïnspecteerd.

Zo had een deel van de brug te lijden onder corrosie, wat de aanleiding was voor het instorten van de brug, schrijven de experts. Die corrosie begon al kort na de bouw van de brug. Mochten die controles en corrigerende maatregelen er wel zijn geweest, was deze ramp nooit gebeurd, concluderen ze.

De verantwoordelijke voor die inspecties was Autostrade per l'Italia (Aspi), de tolwegendivisie van infrastructuurconcern Atlantia. Volgens de auteurs van het rapport heeft Aspi sinds de bouw van de brug niets gedaan om de slechter wordende staat van de brug als gevolg van de ontwerpfouten tegen te gaan of de ontwerpfouten te corrigeren.

Aspi wil niet reageren op het rapport. Het is nu vooral uitkijken naar de uitkomst van het proces zelf. Verschillende managers en onderhoudstechnici van Autostrade per l'Italia zijn aangeklaagd wegens nalatigheid.

Nieuwe brug

Intussen is al een nieuwe snelwegbrug gebouwd: de San Giorgio-brug. Begin augustus werd ze geopend, net geen twee jaar na de ramp. Ze is ontworpen door de wereldberoemde architect Renzo Piano en is geïnspireerd op de vorm van een schip. Ze is meer dan een kilometer lang en heeft 18 pijlers. De 43 lantaarnpalen op de brug staan symbool voor de 43 slachtoffers.

De brug is hoogtechnologisch: de staat ervan wordt permanent opgevolgd door sensoren die verbonden zijn met een centrale waar artificiële intelligentie de gegevens verwerkt en interpreteert.

Tijdens de inhuldiging werden de namen van de slachtoffers voorgelezen, maar hun nabestaanden waren niet bij de plechtigheid aanwezig. Ze bleven weg omdat ze de ceremonie "te feestelijk" vonden.

Meest gelezen