“Elektrische auto’s stoten meer fijnstof uit dan wagens met verbrandingsmotor”
HLN DriveOpmerkelijke conclusie in een rapport van de OESO (de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Zij zeggen immers dat elektrische auto’s op één bepaald vlak minder ecologisch zijn dan hun tegenhangers met traditionele verbrandingsmotor. HLN Drive trok op onderzoek uit.
De OESO trekt deze conclusie doordat fijnstof bij de meest moderne wagens niet door de motor wordt geproduceerd. Tussen de 88 en de 98 procent wordt veroorzaakt door rem- en bandenslijtage, lezen we in het rapport van de organisatie.
En net daar hebben wagens met een verbrandingsmotor een streepje voor op hun elektrische equivalenten. Zij mogen hun remmen dan wel minder gebruiken (zij remmen veelal op de motor om energie te recupereren), maar de banden van elektrische auto’s worden veel zwaarder belast. Dit komt omdat stekkerwagens veel zwaarder zijn – die batterijen, weet je wel – en veel meer vermogen hebben. Het doet de OESO concluderen dat elektrische wagens drie tot acht procent meer (niet-motorgerelateerde) fijnstofproductie dan bij vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor.
Zijn elektrische auto’s dan minder ecologisch?
Wie hier het ultieme argument tegen de elektrische auto denkt gevonden te hebben, komt bedrogen uit. De OESO heeft het immers over niet motorgerelateerd fijnstof. Als we fijnstof dat wel gerelateerd is aan de motor in de vergelijking meenemen, komen elektrische voertuigen vaak beter uit de test dan hun equivalent met verbrandingsmotor. Bovendien is ook de emissie van andere gassen, zoals CO2, niet meegenomen in de vergelijking. En daar doen stekkerwagens, zelfs indien de productie van de batterijen wordt meegeteld, het gewoon beter.
Nog iets wat we in de kleine lettertjes van de studie lezen: elektrische auto’s met een klein bereik (zo’n 160 kilometer) doen het qua fijnstofproductie wél beter dan vergelijkbare benzine- of dieselmodellen.
Ben jij klaar voor een elektrische auto? Doe hier de test
Lees ook op hlndrive.be:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
-
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
HLN Drive
Ben jij klaar voor een elektrische auto? Doe de test
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones