Jonas Heirwegh en Jennick Scheerlinck, oprichters van Hoplr. © RR 

Online buurtnetwerk Hoplr boomt tijdens coronacrisis: meer dan 500.000 leden

Het online buurtnetwerk Hoplr heeft er een recordjaar opzitten. Tijdens de eerste lockdown verdrievoudigde het aantal berichten op het platform. Intussen is de kaap van 520.000 gebruikers gehaald. “Hoplr werd overspoeld met solidariteit, hartverwarmende boodschappen en acties”, zegt medeoprichter Jennick Scheerlinck.

Jan Stassijns

Sinds de coronacrisis in ons land uitbrak en we eind maart gezamenlijk (voor de eerste keer) in lockdown gingen, zaten we vast in ons kot. We vielen terug op onze wijk, buurt en buren. Dat heeft het buurtnetwerk Hoplr geen windeieren gelegd. In de eerste twee weken van de eerste lockdown verdrievoudigde het aantal berichten op het onlineplatform en werden er vijftienduizend solidariteitsacties opgezet.

Digitaal contact

In maart en april van dit jaar kwamen er maar liefst 63.000 gebruikers bij waardoor de kaap van een half miljoen leden werd gehaald (520.000). “Die verhoogde activiteit zet zich tot op vandaag door”, zegt Jennick Scheerlinck, medeoprichter en zaakvoerder van Hoplr. “Hoplr is een gratis en besloten sociaal netwerk voor buurten dat focust op sociale interacties tussen buren. Ons hoofddoel was om buren met elkaar in contact te brengen, fysiek. Van online verbinden naar offline ontmoeten. Nu dat niet meer kan, zien we dat buren digitaal met elkaar in contact treden. In de vele duizenden kerstboodschappen die de laatste dagen zijn gepost, merken we dat veel mensen daar echt veel aan gehad hebben.”

Overal in Vlaanderen werden via Hoplr initiatieven opgezet. Buren bieden spontaan hulp aan om boodschappen te doen voor ouderen, zieken of mensen die het huis niet uit mogen. Mensen dienden zich aan als babysit toen de scholen nog gesloten moesten blijven, maar ouders wel aan het werk bleven. Ook voor eerstelijnszorg of andere hulpvragen stellen buren zich beschikbaar. Er worden volop tips gedeeld om de verveling tegen te gaan, ... “Mensen waken over elkaar, om isolement en eenzaamheid tegen te gaan”, zegt Scheerlinck. “Ook lokale besturen gebruiken Hoplr om de juiste informatie omtrent corona tot bij de burger te brengen. Er is heel veel solidariteit, met hartverwarmende boodschappen en acties. Het is opvallend hoe groot dat aanbod is. Er is véél meer aanbod dan vraag. We merken dat er nog een soort schaamte bestaat om hulp te vragen, zelfs aan je buren.”

3 prijzen

Ondanks alle miserie heeft Hoplr er dus een erg goed jaar op zitten. Het Belgische bedrijf viel drie keer in de prijzen. Zo won het de ‘European Social Services Award’, als beste onlineplatform voor sociale dienstverlening. Het sleepte ook de ‘World Summit Award’ in de wacht (in de categorie ‘Overheid en Burger’) die digitale innovatie ondersteunt die de samenleving verbetert. Als laatste kreeg Hoplr ook de ‘Seal of Excellence’ van de Europese Commissie voor innovatie, implementatie en impact.