Met de dood van Pierre Cardin verdwijnt een van de laatste grote couturiers uit de jaren zestig

In Parijs is de Franse modeontwerper Pierre Cardin overleden. Dat heeft de familie van de ontwerper aan het persbureau Agence France Presse (AFP) gemeld. Cardin werd 98 jaar oud. Hij heeft op de moderne modewereld een enorme impact gehad. Cardin wordt ook bestempeld als één van de laatste grote designers uit de jaren zestig en zeventig van de voorbije eeuw.

Cardin, een kind van Franse wijnboeren, bleek al snel een opmerkelijke interesse voor mode te hebben. Al op veertienjarige leeftijd ging hij aan als leerling in een modezaak aan de slag. Na de Tweede Wereldoorlog ging hij in dienst van ontwerpers zoals Elsa Schiaparelli en Christian Dior.

Printemps

Op het einde van de jaren veertig opende Cardin echter een eigen atelier. Hij startte met het ontwerp van maskers en kostuums voor het theater, maar in 1953 presenteerde hij in het warenhuis Printemps zijn eerste damescollectie, wat door zijn collega’s echter niet in dank werd afgenomen. Hij werd zelfs tijdelijk uit de sectororganisatie Chambre Syndicale de la Couture geweerd.

De ontwerpen van Cardin kenden echter al snel een wereldwijd succes en één jaar later opende de ontwerper in Parijs zijn eerste boetiek. In het begin van de jaren zestig lanceerde Cardin achtereenvolgens ook collecties confectiekledij voor mannen en vrouwen.

‘Cardin was één van de eerste ontwerpers die de haute couture tot bij de grote massa bracht,’ zeggen experts. ‘Al in de jaren vijftig werden in de Franse warenhuizen collecties van Cardin te koop aangeboden.’ Op het einde van de jaren zeventig van de voorbije eeuw presenteerde hij ook als eerste westerse ontwerper een collectie in het communistische China. In het begin van de jaren negentig volgde een modeshow op het Rode Plein in Moskou.

Merchandising

Cardin was trouwens verantwoordelijk voor de introductie van verschillende concepten die nu in de modewereld gemeengoed zijn geworden. Hij was immers één van de eerste ontwerpers die zijn merk ook naar andere sectoren – zoals parfums, cosmetica en sigarettendozen – uitbreidde.

De chocolade van Armani, de hotels van Bulgari en de zonnebrillen van Gucci zijn allemaal gebaseerd op het inzicht van Cardin dat de glamour van een modemerk op het gebied van merchandising een quasi eindeloos potentieel heeft. 

‘Zijn naam verscheen op een bijzonder brede waaier goederen, van scheermesjes en huishoudelijke producten tot zelfs goedkope boxer shorts,’ aldus het persbureau Reuters. ‘Cardin zei ooit zelf dat hij er geen probleem mee zou hebben dat zijn initialen in toiletpapier zouden worden gegraveerd.’

‘Die houding was voor critici een reden om Cardin ervan te beschuldigen de waarde van zijn merk en van het luxeproduct in het algemeen te ondermijnen. Maar de ontwerper leek aan die kritiek weinig aandacht te besteden.’ Onder meer actrices zoals Cathérine Deneuve en Mia Farrow droegen graag ontwerpen van Cardin.

Cardin voegde ook het Franse restaurant Maxim’s aan zijn zakelijk imperium toe, net zoals de fastfoodketen Minim’s. De commerciële activiteiten van de ontwerper omvatten parfums, voeding, industrieel design, vastgoed, entertainment en zelfs bloemen.

Cardin was tevens eigenaar van het Palais des Bulles en het voormalige kasteel van de Marquis de Sade in het zuiden van Frankrijk. In februari van dit jaar presenteerde hij nog een collectie in samenwerking met de jonge ontwerper Pierre Courtial. Werk van Cardin vindt men inmiddels ook terug in musea over de hele wereld. In Parijs is er ook het Museum Pierre Cardin.

Meer