Conner Rousseau betaalde voor advertenties om hoger te eindigen in eindejaarslijstjes

© Het Nieuwsblad

Conner Rousseau staat in alle politieke eindejaarslijstjes bovenaan en hij heeft daarbij niets aan het toeval overgelaten.

De SP.A-voorzitter vroeg niet alleen aan zijn volgers op sociale media om op hem te stemmen, hij probeerde daarbuiten ook zo veel mogelijk andere stemmen aan te trekken door advertenties te kopen op Facebook. Het komt hem op felle kritiek te staan van N-VA’ers, die vinden dat daarvoor geen partijdotaties moeten worden aangewend. Kamerlid Theo Francken zakt dit jaar zelf een beetje weg in de pop polls, maar zegt dat hij voor dat soort campagnes nooit een cent heeft betaald. “Ik deed zelfs nooit een oproep om op mij te stemmen.”

Volgens Rousseau “kunnen de mensen nog altijd zelf kiezen op wie ze stemmen en voert elke politicus tegenwoordig dergelijke campagnes”. Dat laatste blijkt niet te kloppen. Alleen Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken, die in de top 100 van Het Laatste Nieuws op plaats 5 eindigt (Rousseau op 3), deed ook een oproep, maar in tegenstelling tot Rousseau trok hij geen geld uit om die oproep te pushen. Dat deed Bart De Wever (N-VA) ook. Alexander De Croo (Open VLD) en Frank Vandenbroucke (SP.A), op ruime afstand de eerste achtervolgers van Rousseau in de pop poll van Humo, deden zelfs geen oproep.

Rousseau betaalde voor de twee campagnes in totaal tussen de 800 en de 1000 euro. Eerder had hij bijna drie keer zoveel veil om een bericht te pushen over zijn deelname aan De slimste mens ter wereld. Voor zijn boek T., dat eerder deze maand verscheen, werd er op Facebook al voor meer dan 10.000 euro aan advertenties aangekocht. (hca)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen