Photonews / Gregory Van Gansen
Volledig scherm
PREMIUM
© Photonews / Gregory Van Gansen

Vlaamse kinderen minder goed in wiskunde dan Letse en Litouwse: “Zwijg wat vaker over corona en spreek hierover”

Hoe zwaar de coronacrisis zal wegen op de Vlaamse arbeidsmarkt, is op dit moment nog altijd moeilijk in te schatten. Maar onze werkexpert Stijn Baert ziet nog een véél groter probleem opduiken: de almaar slechter wordende resultaten voor onder andere wetenschappen en wiskunde bij de Vlaamse schoolgaande jeugd. “Krijgen we dit niet gekeerd, dan is het niet ondenkbaar dat de economische langetermijngevolgen groter zullen zijn dan die van de coronacrisis.” Hoe moeten we het tij keren?

43 reacties

  • Jo Deketel

    3 jaar geleden
    Wiskunde is tijdverspilling voor 80% van de leerlingen. Al diegenen die in de zorg werken, de medisch opgeleiden, de zelfstandigen, de vakmensen, allemaal hebben ze in het middelbaar honderden uren verspild om iets te leren wat ze voor de rest van hun leven niet nodig hadden. Bij mij kwamen mensen met een diploma fotolasser solliciteren. Allemaal kenden ze de stelling van Pythagoras maar geen enkele kon een goede fotolas leggen met een TIG-apparaat. Maar ze kenden wel wiskunde...
  • Paul Philippaerts

    3 jaar geleden
    Ja we zijn zwaar achteruit gegaan in het onderwijs. Wie zei daar weer wat we zelf doen doen we beter. Hallo dan moet je wel beter zijn. Conclusie is duidelijk...
  • Kris Kras

    3 jaar geleden
    Als iedereen moet meekunnen dan kan de lat alleen maar naar beneden. Arbeidsethiek is trouwens iets wat de kinderen niet meer echt bijgebracht wordt. Het moet allemaal speels, plezant en gemakkelijk zijn.
  • Rudy Steyleman

    3 jaar geleden
    Het onderwijs loopt dan ook jaren achter op de veranderende wereld. Ze bereiken de jongeren gewoon niet meer. Die hebben afgehaakt. En gelijk hebben ze.
  • Hilde Janssens

    3 jaar geleden
    Vroeger moest iedereen in de klas zich zien te bewijzen. Het werd vrij snel duidelijk in wat je al dan niet goed was en hoe het verder moest. Onze meesters en juffen waren al wat ouder net als de directeur (veel ouder). Nu staan er pas afgestudeerden voor de klas die net als in de Chiro of de Scouts dezelde principes hanteren en zelf niet eens foutloos kunnen schrijven. Ik veralgemeen niet maar het gros behoort wel tot die groep. Het is dan wel een school maar geen schoolplein.