BELGA/WARNAND

Populairste zichtrekening KBC wordt fors duurder: "Hoe meer diensten, hoe makkelijker om prijs omhoog te duwen"

KBC trekt op 1 april een aantal van zijn tarieven fors op. De populaire KBC-Plusrekening wordt namelijk 30 procent duurder en zal 3,25 euro per maand kosten in plaats van 2,5 euro. "Er worden steeds meer niet-bancaire diensten aangeboden op dergelijke apps", klinkt het bij Bjorn Cumps, professor digitaal bankieren aan de Vlerick Business School. En dat kost geld. 

Op 1 april trekt KBC een aantal tarieven fors op. Onder andere zijn populairste zichtrekening, de KBC-Plusrekening, wordt 30 procent duurder. Een marktconforme prijs, volgens KBC. Daarnaast wil het meer en meer inzetten op digitalisering. 

Maar liggen er daarnaast ook andere zaken aan de oorzaak van die prijsstijging? "De banken geven daar altijd dezelfde verklaring voor", klinkt het bij Cumps bij "De wereld vandaag" op Radio 1. "Digitalisering: zo'n 80 procent van de klanten maakt gebruik van digitaal bankieren en daar zijn investeringen voor nodig. Dat zorgt natuurlijk voor een stijgende kostprijs voor hen. Daarnaast staan hun inkomsten ook onder druk door de negatieve rentemarges die zij soms moeten aanhouden." 

We raken allemaal steeds meer verslaafd aan bankapps

Bjorn Cumps, Vlerick Business School

Dat klopt allemaal, maar het zijn niet de enige redenen, klinkt het bij Cumps. "We raken allemaal steeds meer verslaafd aan die bankapps. Er worden steeds meer niet-bancaire diensten - het kopen van bioscooptickets, tickets voor het openbaar vervoer, ... - aangeboden op die apps, waar wij veel gebruik van maken. Hoe meer we die diensten gebruiken, hoe makkelijker het is voor hen om die prijzen omhoog te duwen." 

Beluister hier het gesprek met Bjorn Cumps bij "De wereld vandaag" op Radio 1 en lees daarna verder:

Strategische zet

Daarnaast pikken de meeste klanten zulke prijsverhogingen gewoon, zegt Cumps. "KBC probeert er natuurlijk voor te zorgen dat het geen substantiële impact heeft op de klanten zodat die niet naar een andere rekening zouden overstappen. Anders zou het bedrijf dat niet doen." Met andere woorden? De redenen die KBC aangeeft, kloppen wel, maar het is ook een slimme, strategische zet. 

"Daarnaast zijn klanten ook minder gevoelig voor prijsstijgingen als ze tevreden zijn over die extra dienstverlening", zegt Cumps. "Als we het waard vinden, gaan we niet vertrekken. Verder zijn we hondstrouw aan onze huisbankier en veranderen we sowieso niet snel van bank."

Ten slotte is KBC ook niet de enige bank die zo'n prijsverhoging doorvoert. "Het is een trend. Alle banken trekken hun tarieven wat op omdat ze meer en meer digitaliseren. En vooral de grootbanken schakelen ook over op een brede, niet-financiële dienstverlening op de apps."

Meest gelezen