Goed loon is niet de hoofdreden waarom jonge ingenieurs voor een bepaalde werkgever kiezen
JobsVolgens de Startbaanenquête van ingenieursvereniging ie-net zijn jonge ingenieurs bij de meest gefortuneerde werknemers op onze arbeidsmarkt. Ze vinden niet alleen relatief vlot werk, ze voelen zich vaak ook goed bij de eerste werkgever én vinden dat hun eerste salaris aan de verwachtingen voldoet. Jobat.be bekijkt de belangrijkste conclusies.
Snel aan het werk
Ingenieursstudenten blijven niet bij de pakken zitten tijdens hun studies. In juni van het afstudeerjaar is al 62% op zoek (geweest) naar een job. Dat loont: ongeveer de helft gaat de zomer in met een getekend contract op zak. Tegen maart van het jaar volgend op het afstudeerjaar heeft zowat elke net afgestudeerde ingenieur een job.
Bedrijfscultuur
Waarom kiezen jonge ingenieurs voor een bepaalde werkgever? In de eerste plaats omwille van de bedrijfscultuur (41%). Ook goede werkomstandigheden (37%) en opleidingsmogelijkheden (35%) vinden ze belangrijk. Loon staat pas op de vierde plaats (27%) en een bedrijfswagen speelt maar voor 11% van de young graduates mee. Wel een opvallend cijfer in de marge: de ouders hebben in 16% van de gevallen invloed gehad bij de keuze voor een bepaalde werkgever.
Zijn ingenieurs effectief aan het werk? Dan halen ze hun motivatie vooral uit erkenning en waardering en uit ontwikkelingsmogelijkheden (beide 97%). Ook verantwoordelijkheden krijgen (87%), doorgroeimogelijkheden (83%), loon (82%) en aandacht voor de werk-privébalans (79%) zijn motiverende factoren.
Startersloon
Het mediaanloon van ingenieurs verschilt naargelang hun diploma. Bij industrieel ingenieurs is het 2.800 euro bruto, bij bio-ingenieurs 2.850 euro en bij burgerlijk ingenieurs 3.020 euro. De meeste jonge ingenieurs zijn daar tevreden mee: voor 86% voldoet het startersloon aan de verwachtingen.
Het meest voorkomende extralegale voordeel is de dertiende maand (80%). Andere voordelen die meer dan de helft van de jonge ingenieurs krijgen: een laptop of pc, hospitalisatie- of ziekteverzekering, maaltijdcheques, telewerk en pensioenplan of groepsverzekering. In dit coronajaar staat dat telewerken trouwens een stuk hoger in de ranking dan in 2019.
Tevreden over de eerste job
Veel ingenieurs willen hun loopbaan verder uitbouwen bij de huidige werkgever (79%). Daarnaast wil 6% bij de werkgever blijven, maar wel in een andere job. En 11% kijkt uit naar een opportuniteit bij een andere werkgever. Die cijfers weerspiegelen de vaststelling dat 90% tevreden is over de eerste job. Toch geeft ‘maar’ 77 % aan dat de job voldoet aan de verwachtingen op vlak van functie-inhoud en takenpakket.
De 14% ingenieurs die niet meer bij de eerste werkgever aan de slag is, veranderde dan ook vooral omdat de job niet aan de verwachtingen voldeed (38%). Ook het feit dat een job onder het niveau is (14%) en zaken als slecht management of een slechte bedrijfssfeer zijn redenen die meespelen.
Werk-privé
Werk mee naar huis nemen - dus niet in het kader van telewerk -, dat ziet de helft van de jonge ingenieurs niet zitten. Het is anders gesteld als bij dat extra werk een vergoeding hoort: slechts 11% staat negatief tegenover overuren presteren. Een derde van de ingenieurs wordt liever ook niet lastiggevallen door werkgever of klanten buiten de normale werkuren.
Daarnaast is twee derde te vinden voor werkreisjes naar het buitenland, maar zodra dat verandert in halftijds of voltijds in het buitenland vertoeven, daalt dat aantal met bijna de helft. Tot slot zijn jonge ingenieurs geen fan van Brussel of Antwerpen als werklocatie. De issues met mobiliteit in die steden hebben daar vast iets mee te maken.
Klaar voor je eerste job? Lees hier alles wat je moet weten in onze praktische e-gids.
Lees meer op Jobat.be:
Bron: jobat.be. De jaarlijkse Startbaanenquête van ie-net ingenieursvereniging werd gehouden bij 992 jonge ingenieurs die afstudeerden in 2018, 2019 of 2020. Tekst: Matthias Van Milders.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Mail of bel je? Hoe vaak? En wanneer dan precies? Met deze tips ga je voor een succesvolle sollicitatie
-
Topman van Boeing kondigt vertrek aan na maanden vol incidenten
Dave Calhoun vertrekt bij de geplaagde vliegtuigbouwer Boeing. De topman blijft nog wel tot het eind van het jaar om “het cruciale werk af te ronden”. Zo wil hij het bedrijf nog “stabiel maken en voorbereiden op de toekomst”, klinkt het in een persbericht. Een opvolger is nog niet benoemd. -
Jobat
Hoe goed (of slecht) is jouw Engels? En hoe scoren Vlamingen in het algemeen?
In heel wat jobs en sectoren is Engels dé voertaal geworden. Denk maar aan IT, marketing, engineering, toerisme en consultancy. De Belg prijkt wereldwijd op een mooie zevende plek wat kennis van het Engels betreft. De Vlaming staat zelfs op één. Wil je jouw score kennen? Dan kun je via Jobat.be snel en eenvoudig jouw talenkennis testen. -
-
PREMIUM
“Laatste euro’s worden zwaarder belast.” Wat betekent de overschreden spilindex voor je loon?
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Jobat
Drie op de vier pensioengerechtigden in Japan blijven werken: hoe komt dat?
Voor vele Belgen lijkt het misschien onrealistisch, maar in Japan blijkt een groot deel van de bevolking nooit met pensioen te gaan. Zolang ze fysiek in staat zijn, blijven ze het werk doen dat ze graag (!) doen. Jobat.be legt uit waarom. -
6 op 10 Belgische gezinnen kampen met financiële problemen
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
Update
Wie vrijwillig zwartwerkt, riskeert hogere boetes volgens nieuw sociaal strafwetboek
Werknemers die zwartwerken riskeren veel zwaardere boetes. Dat staat in een update van het sociaal strafwetboek. Wanneer de strengere regels ingaan is nog niet duidelijk, de wet moet eerst nog door het parlement worden goedgekeurd. -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”