Zoveel stijgt de belasting voor je bedrijfswagen in 2021
HLN DriveWie zijn bedrijfswagen ook voor privéverplaatsingen gebruikt, moet daar een belasting voor betalen. Deze is gelinkt aan het verbruik van je wagen en wordt elk jaar opnieuw aangepast. Dat geldt ook voor 2021 en zal in vele gevallen voor een hogere factuur zorgen. HLN Drive neemt de nieuwe wetgeving onder de loep.
Beginnen doen we bij het begin. De belasting voor het privégebruik van je bedrijfswagen, het voordeel alle aard of VAA, wordt berekend op basis van een aantal componenten. Daartoe horen de leeftijdscoëfficiënt van je wagen (hoe ouder, hoe lager), de catalogusprijs (met BTW en alle opties, zonder de kortingen) en de CO2-uitstoot.
Het is in die laatste component dat het verschil ligt. De CO2 van je eigen wagen wordt immers afgetrokken van de “referentiewaarde”, de gemiddelde CO2 van de wagens met gelijkaardige motor. En aangezien het wagenpark steeds ecologischer wordt, zakken de waardes.
In 2020 bedroegen de CO2-referentiewaarden 111 gram voor benzinewagens (en ook voor CNG, LPG, hybrides en plug-in benzinehybrides) en 91 gram voor dieselauto’s (en plug-in dieselhybrides). Voor 2021 nemen deze referentiewaarden sterk af: 102 gram voor benzineauto’s (-8,1%) en 84 gram voor dieselauto’s (-7,7%).
Hoe sterk zal het VAA stijgen?
Dit zorgt ervoor dat het VAA voor heel wat wagens sterk zal stijgen in 2021. Een dieselwagen van 30.000 euro bijvoorbeeld (inclusief BTW en opties, zonder kortingen) die werd ingeschreven in januari 2020 en een CO2-uitstoot heeft van 99 gram, ziet zijn VAA met 4,4% stijgen van 1.620 naar 1.692 euro per jaar. Wie dezelfde wagen dit jaar aanschaft in plaats van vorig jaar, komt er door de hierboven vermelde leeftijdscoëfficiënt nog slechter van af: het VAA bedraagt in dat geval 1.800 euro per jaar.
Nemen we een ander voorbeeld: een benzinewagen die 30.000 euro kost (inclusief BTW en opties, exclusief kortingen), die in januari 2020 werd ingeschreven en 120 gram CO2 uitstoot. In 2020 betaalde je daar 1.645,71 euro VAA per jaar voor. Dit jaar stijgt dat bedrag met 7,2% naar 1.795,51 euro. Schrijf je de wagen pas dit jaar in, dan bedraagt het VAA zelfs 1.877 euro per jaar.
Zelf op zoek naar een nieuwe auto? Doe hier de test op HLN Drive en ontdek je ideale auto.
Wat is de VAA van elektrische wagens?
Aangezien elektrische wagens steeds een uitstoot van 0 g/km hebben, wordt de CO2-waarde niet in acht genomen. Enkel leeftijdscoëfficiënt en catalogusprijs tellen dus, waardoor je voor veel elektrische auto’s het minimale VAA betaalt.
Toch zien ook de (al dan niet elektrische) wagens die het minimum VAA betalen hun belasting naar omhoog gaan. In 2020 bedroeg het minimum VAA immers 1.360 euro. In 2021 zal het minimale VAA licht verhogen tot 1.370 euro, een indexering van 1%. Conclusie: haast iedereen zal in 2021 meer betalen voor zijn bedrijfswagen, maar de hoogste stijging noteren we bij de meest vervuilende wagens, wat in het verlengde van de ambitie van de overheid ligt om het wagenpark te vergroenen.
Hoe bereken je de VAA van een bedrijfswagen?
Diesel:
Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 – 84) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
Benzine, full hybrid, fake hybrids, LPG en CNG :
Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2-102) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
Elektrisch/waterstof & ‘echte’ plug-in hybrides (diesel en benzine):
Catalogusprijs x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
Heb je al een voorkeur? Dit zijn momenteel de populairste bedrijfswagen: Mercedes A-Klasse, Volvo XC40, Kia Ceed SW, Ford Mustang Mach-E , Honda e
Lees ook op hlndrive.be:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Drive
Nieuwe elektrische auto’s in 2021
-
PREMIUM
18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
Je auto achteraf opwaarderen met nieuwe functies? Of opties alleen betalen als je ze gebruikt? Nu zijn het nog uitzonderingen, maar als het van de auto-industrie afhangt wordt dat straks gemeengoed. Wat is dat nieuwe verdienmodel dat straks elk jaar miljarden moet opleveren? En heb je daar als klant ook iets aan? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn ziet voordelen, maar ook valkuilen: “Automerken zullen beweren dat zoiets illegaal is.” -
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
-
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
De Duitse autobouwers Mercedes-Benz en Volkswagen zagen de verkoopcijfers van hun auto’s - en daarmee ook de winst - flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar. Dat komt onder andere door de “matige vraag” naar elektrische auto’s volgens Mercedes. “Zoals verwacht begint het jaar traag”, zegt financieel topman Arno Antlitz van Volkswagen. -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
De lente is het moment bij uitstek om een pretpark op de planning te zetten. De grote stormloop tijdens de zomervakantie blijft nog even uit, en vaak zit ook het weer uitstekend mee. Rest de vraag in welk pretpark jij het meeste fun beleeft. HLN Shop stipt vier kansmakers aan in vier provincies en vertelt waarom en voor wie ze niet te missen zijn. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen