Brussel zet project rond stadstol verder, ook na njet van Magnette

Druk verkeer in de Wetstraat. ©  bart dewaele

In een interview met L’Echo begraaft PS-voorzitter Paul Magnette de tolheffing voor wagens die Brussel willen binnenrijden. ‘Dat komt er niet tijdens deze legislatuur’. Zijn partijgenoot Rudi Vervoort, minister-president van het Brussels Gewest, is het daar voorzichtig mee oneens.

bbd

Begin december besliste de Brusselse regering een kilometerheffing, of tol, te vragen aan automobilisten die het gewest binnenrijden. Die heffing zou afhangen van de fiscale pk van de wagen of motorfiets.

Meteen daarop kreeg het Hoofdstedelijk Gewest heel wat kritiek zowel vanuit Vlaanderen als vanuit Wallonië. De tol zou natuurlijk vooral de pendelaars uit beide gewesten treffen. De heffing wordt immers voor de Brusselse autobezitters gecompenseerd door de afschaffing van de verkeersbelasting en de BIV, terwijl dat voor Vlaamse of Waalse pendelaars niet het geval is.

Opvallend is nu dat de PS-voorzitter Magnette het voornemen van zijn partijgenoot minister-president Rudi Vervoort tegenhoudt.

In het interview met L’Echo wijst Magnette erop dat de kilometerheffing heel wat mensen gaat treffen voor wie de auto het enige alternatief is om te gaan werken in de hoofdstad. Hij vindt dat alle effecten van de heffing goed moet worden bestudeerd - wat zijn de effecten op de tewerkstelling in Brussel, gaan grote bedrijven de hoofdstad verlaten om te ontsnappen aan de tol...

Overigens, zo zegt hij, ’ J’ai compris des contacts que j’ai eu avec mes amis bruxellois que c’était pour la législature suivante. On a donc le temps.’ Dus volgens hem zit de Brusselse PS helemaal op zijn lijn. De kilometerheffing zal niet voor deze regeerperiode zijn.

Voor de Groenen in Brussel is de kilometerheffing een belangrijk punt.

In een reactie zegt het kabinet-Vervoort dat het project helemaal nog niet begraven is. En dat het nog steeds de bedoeling is om het deze legislatuur af te werken. ‘In december heeft de Brusselse regering een model voorgesteld dat ter overleg zou worden voorgelegd’, is te horen bij het kabinet-Vervoort. ‘Na een vergadering van het Overlegcomité werd het Brussels gewest gevraagd een werkmodel in te dienen om die gesprekken aan te vatten. Einde maart zal een eerste evaluatie worden gemaakt.’

Daarmee is natuurlijk ook niet gezegd dat de Brusselse kilometerheffing er alleszins komt, want het overleg met Vlaanderen en Wallonië zal sowieso moeizaam verlopen.

Achtergrond: Overleg kan geen kant uit.