Stad Hasselt wil een trambus als alternatief voor de sneltram: "Regionale hoofdstad stelt zich op als kruidenier die niet verder denkt dan eigen deur”

Het Hasselts stadsbestuur wil geen spartacustram meer in de binnenstad. Ze wil een vervoersmiddel dat flexibeler is en stelt een trambus voor. Dat is een lange bus die veel mensen kan vervoeren maar niet over een spoor loopt. “Onzin”, vindt verkeersdeskundige Willy Miermans.” Een trambus over het hele traject werkt niet.”

“Een trambus is een stadvervoersmiddel”, legt Miermans uit  ”Die gaat te traag om grote afstanden te overbruggen. Bovendien moet zo’n trambus mee in het gewone verkeer en moeten daarvoor extra buslijnen aangelegd worden. Door de sneltram in vraag te stellen, hypothekeert Hasselt het hele project", vindt Miermans. "De stad is een regionale hoofdstad maar ze stellen zich hier op als een kruidenier die niet verder denkt dan z’n eigen voordeur." 

Een trambus is te traag om een grote afstand te overbruggen

“De bedoeling van het hele spactacusproject is net om de regio te verbinden", legt Miermans uit.” Dat wil zeggen dat je grote groepen mensen tot bij de stations in de steden moet krijgen. Desnoods moeten ze in Hasselt de sneltram enkel in het station laten stoppen en niet in de binnenstad. Maar dat zou echt een gemiste kans zijn."

(lees verder onder het audiofragment)

Flexibel

Burgemeester Steven Vandeput (N-VA) vindt dat de plannen, die nu al 14 jaar oud zijn, niet mee geëvolueerd zijn met de tijd. De stad breidt uit en verandert snel. Met sporen kan je niet flexibel zijn. Met een trambus zou dat wel kunnen. Maar volgens Miermans is het spoor de ruggengraat van het openbaar vervoer. En een heel plan veranderen om één stad een dienst te bewijzen geen goed idee.   

Meest gelezen