MIVB lanceert een nieuw "coronaticket": een flexibeler alternatief voor openbaar vervoer in Brussel

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB lanceert op 1 februari een ā€œcoronaticketā€. Dat is een flexibel ticket om gebruik te maken van het openbaar vervoer in Brussel. De MIVB wil met het initiatief tegemoetkomen aan de grote vraag naar meer flexibiliteit bij reizigers. Dat vertelt An Van hamme van MIVB bij de Inspecteur.

Officieel heet het nieuwe ticket het ā€œticket 100 rittenā€. Maar de formule heeft nu al de informele term "coronaticket" gekregen. Het isĀ vanaf 1 februari te koopĀ aan alle go-automaten van de MIVB. Je kunt het ticket opladen op je MOBIB-kaart.

Het is een ticket van 100 ritten, het kost 135 euro en het blijftĀ 90 dagen geldig.Ā Het is dus een pak voordeliger dan voor elke rit een apart ticket te kopen.

Flexibeler en goedkoper, een antwoord op het veranderende gedrag door coronaĀ 

An Van hamme, woordvoerder bij MIVB, vertelt dat de Brusselse openbaarĀ­vervoersmaatschappij met het ticket vooral tegemoet wilĀ komen aan de grote vraag voor meer flexibiliteit. Zeker sinds de uitbraak van het coronavirus is daar vraag naar. "We zochten al langer naar een flexibel alternatief voor het klassieke abonnement, maar corona heeft het wel versneld. We merken dat de verkoop van het klassieke maandabonnement nu met 36% gedaald is door de coronacrisis. Dit nieuwe abonnement biedt een flexibel antwoord en is bovendien goedkoper.ā€Ā 

Door de coronacrisis is het gedrag van de mensen grondig veranderd: meer telewerk, meer studenten die online les volgen. De MIVB moest dus wel een antwoord bieden op deĀ veranderende situatie.Ā Ā 

Blijvende verschuiving in mobiliteitĀ 

Los van de coronacrisis zijn er ook verschuivingen in de mobiliteit waardoor mensen meer flexibiliteit nodig hebben. Veel mensen kiezen sneller voor de fiets als het mooi weer is, maar willen ook geregeld gebruikmaken van het openbaar vervoer.Ā 

Met dit soort flexibel vervoersticket kan de MIVB de multimobiliteit stimuleren.Ā De klassieke patronen waarbij mensen consequent de auto nemen of het openbaar vervoer of de fiets komt meer en meer onder druk te staan. "Mensen willen kunnen wisselen en dus willen wij op die vraag inspelen. Met dit ticketĀ kun je veel makkelijker switchen en combineren. Dat is zeker ook goed voor de leefbaarheid van de stad. De MIVB wil ook meewerken aan het verhaal dat meer mensen de auto aan de kant laten en kiezen voor openbaar vervoer of fiets", aldus Van hamme.

Daarom zal het ā€œcoronaticketā€ ook na de coronacrisis blijven bestaan. HetĀ ā€œticket 100 rittenā€ is te gebruiken in de zone Brussel, op alle trams, metro's en bussen van de MIVB, dus niet op bussen van De Lijn of TEC, of bij NMBS.Ā 

Meest gelezen