©  Universal Images Group via Getty

OPINIE. “We moeten nú iets doen aan het lerarentekort”

“Het Vlaamse onderwijs worstelt al een hele tijd met een groeiend lerarentekort, ondanks de goede of goedbedoelde maatregelen die de vorige en huidige Vlaamse regering al namen.” Dat moet veranderen, vindt Koen Van Kerkhoven, secretaris-generaal Christelijke Onderwijscentrale.

Koen Van Kerkhoven, secretaris-generaal Christelijke Onderwijscentrale

“De Christelijke Onderwijscentrale (COC) verzamelde vanuit het veld vele oorzaken voor het tekort, die verschillen naargelang de loopbaanfase waarin de leraar zich bevindt. COC formuleert na studiewerk en een raadpleging van haar leden, 28 concrete voorstellen tot kwaliteitsvolle maatregelen als antwoord op 24 vastgestelde knipperlichten en 18 werven.”

“COC deelt de lerarenloopbaan op in vijf fasen: de keuze om leraar te worden, de opleiding, de start, de midden- en eindeloopbaan.”

Koen Van Kerkhoven. © rr

“We moeten getalenteerde leerlingen of studenten aanspreken en aanmoedigen om voor het lerarenberoep te kiezen. Positieve campagnes met diverse rolmodellen en klassenraden die bewust een lerarenopleiding adviseren, kunnen daarbij helpen.”

“De lerarenopleiding verdient versterking. Dat vraagt een sterk uitgebouwde vakdidactiek en een goede en gegarandeerde financiering, ook voor vakken waarvoor er ‘te weinig studenten zijn’ en waarvan men ze vanuit een economisch denken dan maar afschaft of clustert met andere vakken. Kandidaat-leraren zouden de job op de werkvloer in kwaliteitsvolle oefenscholen moeten kunnen leren. Wie leraar wil worden, maar vastgestelde tekorten had bij de toelatingsproef, moet die tekorten aantoonbaar kunnen wegwerken, bijvoorbeeld tegen het einde van het eerste academiejaar. De student moet daarvoor remediëringskansen krijgen, maar die mogen geen tijd afnemen van het eerste – ook vakinhoudelijk - sterke jaar van de opleiding.”

“Startende leraren moeten ruimte krijgen om te groeien in hun job.”

“Goed opgeleide en gevormde schoolleiders betrekken hun personeel en organiseren inspraak. Samen school maken motiveert gedreven personeel. Leraren ergeren zich vaak aan de vele administratieve taken waardoor ze niet meer toekomen aan hun echte werk: lesgeven. Ze voelen zich te vaak een uitvoerder in plaats van een onafhankelijke professional. Daarom pleit COC ervoor om leraren vrij te stellen van niet-kerntaken, zoals bijvoorbeeld toezicht houden op de speelplaats of het vervangen van een afwezige collega.”

“De expertise van 55-plussers mag niet verloren gaan. Dat gebeurt nu wél door het hoge ziekteverzuim. COC wil voorkomen dat oudere leraren uitvallen door hen minder contacturen te geven en hen - als deel van hun opdracht - hun expertise te laten delen (zoals het coachen van een startende leraar of een vakgroep).”

“We zijn ervan overtuigd dat we met de nota een constructieve bijdrage leveren aan het debat over een aantrekkelijke loopbaan voor leraren. De prille heropleving van de inschrijvingscijfers aan de lerarenopleidingen zullen niet veel veranderen aan een complexe problematiek. Er is dan ook geen tijd meer te verliezen. We moeten nu iets doen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer