ImageGlobe

Twee weken zone 30 in Brussel: "Snelheid wordt voorlopig gerespecteerd, maar bijkomende handhaving nodig"

Twee weken na het invoeren van zone 30 in het Brussels Gewest, wordt de balans al opgemaakt. Uit de eerste vaststellingen blijkt dat de meeste bestuurders zich voorlopig houden aan de maximum snelheid van 30 kilometer per uur. Al zal er in het Gewest binnenkort nog meer gecontroleerd worden. 

Sinds 1 januari 2021 geldt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zone 30. Dat betekent dat je er op alle wegen maximaal 30 km/u mag rijden, met uitzondering van de grote assen waar de maximumsnelheid 50 of 70 km/u blijft. Het controleren van de snelheid gebeurt onder andere door zes trajectcontroles in het Gewest (Leopold III-laan, Hallepoorttunnel, Stefaniatunnel, Marimontkaai, Desmetkaai en Bordetlaan). En die trajectcontroles blijken hun effect te hebben. "Op de trajectcontrole aan de Mariemontkaai, die vanaf 1 januari operationeel is,  zien we dat 97 procent van de automobilisten zich aan de nieuwe snelheidsbeperking houdt", stelt de politie.  

Naast sensibiliseren is het ook belangrijk om extra te controleren op de snelheid

Elke Van den Brandt, Brussels minister van Mobiliteit (Groen)

Naast de trajectcontroles zijn er ook nog zo'n 90 vaste radars die de snelheid controleren. "In de loop van de volgende twee jaar moeten er daar nog 60 vaste radars bijkomen", zegt Elke Van den Brandt, minister van Mobiliteit en Verkeersveiligheid (Groen). "We gaan blijven investeren in het motiveren van mensen om de zone 30-regels op te volgen. Want inderdaad, misschien ben je hierdoor nu één of twee minuten langer onderweg. Maar het is zo belangrijk voor de veiligheid dat we niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur. Daarom dat we naast sensibiliseren en het aanpassen van de verkeersinfrastructuur, ook extra inzetten op handhaving. Ik heb liever dat we geen boetes moeten uitschrijven, maar het hoort er bij als de regels overtreden worden."

Meest gelezen