Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Marc Van Ranst sluit zich aan bij minister Weyts: ‘School in Edegem heeft overgereageerd’

Viroloog Marc Van Ranst.Beeld Tim Dirven

Dé vraag die velen zich stellen nu de Britse coronavariant de weg naar het Vlaamse onderwijs vond: moeten de scholen onverbiddelijk weer dicht? In De ochtend op Radio 1 waren daar verschillende stemmen over te horen. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts vindt de scholen sluiten door één enkele besmetting compleet onzinnig. Viroloog Marc Van Ranst geeft hem gelijk: ‘In de school in Edegem heeft men overgereageerd.’

en

Volgens Weyts heeft het geen zin om algemene maatregelen te nemen tegen de besmettelijkere Britse variant van het coronavirus. De onderwijsminister benadrukt dat er steeds een lokale inschatting door experts moet gebeuren. “Je moet toch niet vanuit Brussel beslissen over een lokale situatie?”  

Het gaat volgens de minister om precisiewerk. “Er moet ingeschat worden hoeveel besmettingen er zijn. Om hoeveel gezinnen gaat het? Ging het om reizigers? Om volwassenen? Zijn er risico’s op bijkomende besmettingen? We moeten altijd op basis van de gegevens die voorhanden zijn de situatie inschatten, maar niet zomaar scholen sluiten en gezinnen in quarantaine plaatsen op grond van één besmetting.” 

‘Paniekreactie’

Viroloog Marc Van Ranst geeft de minister gelijk, zo reageert hij aan Het Laatste Nieuws. “Ik ga akkoord met wat minister Weyts zegt. In de school in Edegem heeft men overgereageerd. Het is niet nodig om vijfduizend mensen in quarantaine te plaatsen wanneer een contact van een contact besmet blijkt met de Britse variant. Dat is een paniekreactie”, zegt de viroloog.

Van Ranst oppert om volgens de afspraken en protocollen te reageren wanneer het risico te hoog is en het nodig blijkt een school te sluiten. “In de school in Houthulst hebben ze de situatie bedachtzaam aangepakt. Het is nodig gepast te reageren op een uitbraak van zowel de Britse als de gewone variant, voor beide moeten we almaar voorzichtiger zijn”.

Lees ook:

Eén vrouw overtreedt de regels, 5.000 mensen in quarantaine: de enorme gevolgen van een ‘onschuldig’ skireisje

Slaat de Britse variant ook in ons land hard toe? Dit zeggen de experts

Onderwijsoverleg

Morgen zitten de onderwijskoepels en de onderwijsbonden samen met Weyts om de coronamaatregelen in het onderwijs te herbekijken. Mogelijk wordt de krokusvakantie met een week verlengd, maar zeker is dat niet. “Dat zou in het nadeel van de meest kwetsbaren zijn”, aldus minister Weyts. “Maar zeg nooit nooit, wij nemen onze verantwoordelijkheid. Maar scholen sluiten zou altijd de laatste maatregel moeten zijn.”  Weyts zegt morgen een voorstel te zullen doen. “Maar als die maatregel genomen wordt, is dat op grond van het advies van virologen, als zij het nodig vinden.”

Ook de uitbreiding van de mondmaskerplicht voor kinderen onder 12 jaar staat morgen op de agenda. De meningen hierover zijn sterk verdeeld, zo zegt Weyts. “Ik ben er terughoudend in. Alleen al omwille van de discussie die erover bestaat onder wetenschappers. Als er twijfel is, geef ik het voordeel van de twijfel aan de meest kwetsbaren en aan onze kinderen.”

Veiligheid fundamenteel

Eerder vandaag reageerde GO!-topvrouw Raymonda Verdyck dat als de experts morgen aangeven dat meer maatregelen nodig zijn, “wij dan de laatsten zullen zijn die zullen zeggen dat we de scholen tout court gaan openhouden”. “De veiligheid en de gezondheid van zowel leerlingen als leerkrachten zijn fundamenteel”, aldus Verdyck in De ochtend. “Maar als de virologen aangeven dat het openhouden van de scholen in veilige omstandigheden kan gebeuren, zullen wij dat toejuichen.”

Het is nog wachten op een concreet advies, zei Verdyck, maar ze gaf aan dat een mondmaskerplicht voor de oudste leerlingen in het lager onderwijs een mogelijkheid is. “Als dit moet om de kinderen naar school te laten komen, zullen we dat opvolgen”, zei ze. “Maar dat is geen eenvoudige beslissing. Het is al niet makkelijk in het middelbaar onderwijs, en dit zijn nog zoveel jongere kinderen. Het dragen van een mondmasker is ook niet evident voor de ontwikkeling van jonge kinderen.”

Leerachterstand

Intussen blijkt uit een grote bevraging van het GO! dat het thuisonderwijs van de afgelopen maanden tot leerachterstand leidt bij leerlingen in het middelbaar onderwijs, vooral voor wiskunde en taalvakken. Ook leren-leren - hoe je het best studeert - bleek de afgelopen maanden moeilijker in afstandsonderwijs, vooral voor leerlingen uit de eerste en tweede graad, citeert de krant De Tijd vandaag uit het onderzoek. Het GO! bevraagde 110 scholen, die samen zowat 46.600 leerlingen hebben.

Het gemeenschapsonderwijs is er evenwel van overtuigd dat de opgelopen achterstand volledig weggewerkt kan worden met extra inspanningen. Maar omdat ook het lopende schooljaar atypisch is, met het afwisselen van contact- en thuisonderwijs, vermoedt Verdyck dat dat tegen juni 2022 zal zijn. “Op voorwaarde dat volgend schooljaar normaal kan verlopen.”