Mechels onderzoeksrechter trapt zelf in de val van oplichters op sociale media

Philippe Van Linthout, gespecialiseerd in cybercriminaliteit, liet zich zelf oplichten door malafide verkopers op sociale media. Hij kocht iets bij een webwinkel die reclame maakte op Instagram. Na maanden wachten kreeg hij eindelijk een pakketje aan. Maar de inhoud leek totaal niet op wat er was voorgesteld in de advertentie. "Het ging zogezegd om een set om afgietsels te maken van handen, maar ik kreeg een pakje cement waar ik misschien nog net mijn pink in kwijt kon", vertelt hij in "Start Je Dag" op Radio 2 Antwerpen.

Zoals veel gebruikers van het sociale medium Instagram ziet ook Philippe Van Linthout, onderzoeksrechter in Mechelen, geregeld advertenties tussen de foto's van vrienden passeren. "Je ziet meestal al gauw, dat het te mooi is om waar te zijn en dat het oplichting is." Maar op een dag in november trok toch iets zijn aandacht: "Ik zocht nog een kerstcadeau voor mijn ouders en een set om gipsen afgietsels te maken van handen, een souvenir voor later, leek me wel wat", legt hij uit in "Start Je Dag". "Het was ook een redelijke prijs: 25 euro."

Pas nu, twee maanden later, kreeg hij eindelijk het pakketje thuis. "Ik wist eerst niet wat het was, zo klein! Maar er zat dus een zakje cement in waar ik alleen mijn pink mee kan afgieten, denk ik. Dus ja, ik voel me een beetje opgelicht."

Ik koop nu alleen nog maar lokaal of bij een firma die ik ken.

Philippe Van Linthout, onderzoeksrechter

Hij heeft nu wel zijn les geleerd, stelt hij: "Ik koop alleen nog maar lokaal of bij een firma die ik ken en ga niet meer in op aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn. Want misschien was 25 euro toch te weinig voor wat het zou moeten zijn."

"De moeite niet om een klacht in te dienen"

Een klacht indienen gaat hij niet doen: "Je vindt nergens een adres om te klagen of het bedrijf zit ver in het buitenland. Het zit ook in een grijze zone, want ik heb wel íets gekregen. Die bedrijven gaan daar ook van uit dat niemand een klacht indient, denk ik. Ze verkopen iets van 10 cent voor 25 euro. Als ze dat bij enkele honderden mensen kunnen doen, verdienen ze daar goed aan. Voor de klanten is het een te klein bedrag om naar het gerecht te stappen. Dat is de macht van de kleine getallen. Je ziet dat ook bij phishing, wanneer je een mail krijgt voor een factuur die nog niet betaald zou zijn. Meestal gaat het maar om kleine bedragen, willen mensen dat snel afgehandeld hebben en denken ze er niet bij na."

De onderzoeksrechter hoopt wel dat hij door zijn verhaal te doen op Radio 2 Antwerpen mensen kan waarschuwen: "Iedereen moet weten dat het vaak niet zo mooi is als het eruitziet en dat ze dus best even nadenken voor ze ergens op klikken."

Meest gelezen