Pixabay

Drie twintigers verzamelen 6 miljoen euro aan investeringen om brouwerij in Gent uit te breiden

Jonge ondernemers Wout Meuleman, Miel Bonduelle en Kasper Peeters hebben 6 miljoen euro aan investeringen verzameld, om hun bedrijf BeerSelect in Gent uit te breiden. BeerSelect is een brouwerij die bier brouwt voor kleine brouwers die geen installatie hebben. Het bedrijf bestaat nog maar 5 jaar, maar blijkt heel populair.

Kleine bierfirma’s die graag op grote schaal willen brouwen, kunnen dat bij BeerSelect. Je zou denken: er bestaan al zo veel bieren, er bestaan al zo veel brouwerijen. Toch is BeerSelect een hit. Zelfs buitenlandse bedrijven komen aankloppen bij de Gentse brouwerij. “Die vinden het interessant om “brewed in Belgium” op hun label te schrijven. Want dat is een groot kwaliteitslabel”, vertelt Wout Meuleman op Radio 2 Oost-Vlaanderen.  "Bovendien helpen we kleine firma's niet alleen met het brouwen, maar ook met het commercieel aspect."

Grote vraag naar speciaalbier

BeerSelect is nu al de grootste brouwerij in het Gentse, maar voelt de nood om nog verder uit te breiden, door de grote vraag naar speciale bieren. "De laatste jaren gaat het wat minder met de gewone pils, maar het speciaalbier doet het heel goed. De consument wil iets anders. We zijn tegenwoordig allemaal een beetje voorzichtiger met drinken, maar als we iets drinken, willen we iets goeds drinken. En wij proberen dat met BeerSelect aan te leveren", legt Meuleman uit. 

Dankzij die grote som geld, kunnen we onze capaciteit verdrievoudigen

Wout Meuleman, medezaakvoerder van BeerSelect

Het bedrijf ging op zoek naar centen om te kunnen uitbreiden en wist uiteindelijk 6 miljoen euro te verzamelen. Daarmee kan het bedrijf verdrievoudigen qua capaciteit. Wout Meuleman: "We gaan naar 3 miljoen liter met onze brouwerij, dankzij een nieuwe lijn met zowel flessen als blikjes. Daarnaast gaan we ook investeren in een nieuwe procesruimte en een laboratorium om analyses te doen." 

Meuleman en zijn collega's zijn rond de 25 jaar en beseffen dat het geen evidentie is om al op zo'n jonge leeftijd te mogen omspringen met zo veel geld. "Het is een serieuze druk op onze schouders, maar we zijn ook wel trots dat er zo veel vertrouwen is in ons. We laten ons natuurlijk ook goed omringen, door mensen met meer ervaring. Zij kunnen ons begeleiden bij het zetten van de volgende stappen."

Nieuw drankje uit de VS: hard seltzer

BeerSelect gaat zodanig in op de vraag van de klant, dat het zelfs andere dranken brouwt dan bier. "Hard seltzer, bijvoorbeeld. Dat is een suikervrij drankje. Je kan het een beetje vergelijken met bruiswater waar verschillende smaakjes aan toegevoegd worden, zoals "SPA TOUCH", maar er zit alcohol in. Het is een trend die komt overgewaaid uit de Verenigde Staten. Bijna wekelijks krijgen we een aanvraag binnen om het ook hier te maken. En als de klant dat wil, dan doen wij dat", lacht Meuleman.

Meest gelezen