Nieuwe eindtermen tweede en derde graad goedgekeurd

De onderwijscommissie van het Vlaams Parlement heeft de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs goedgekeurd. De meerderheid stemde voor en de oppositie onthield zich. Katholiek Onderwijs Vlaanderen verzet zich tegen de nieuwe set basisdoelen. 

Aan de nieuwe eindtermen wordt al ruim twee jaar gewerkt, in samenspraak met onder meer de koepels en onderwijsexperts. Die eindtermen leggen vast wat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen. Eind december bereikte de Vlaamse regering een akkoord en nu heeft ook de onderwijscommissie van het Vlaams Parlement de nieuwe eindtermen goedgekeurd. 

Maar er bleef veel bezorgdheid in de commissie. In november vorig jaar liet de Raad van State immers nog weten dat zij ernstige twijfels hebben bij die nieuwe eindtermen, onder meer bij de omvang en de gedetailleerdheid. Zo komt er een brede basisvorming voor alle leerlingen van zowel het ASO, TSO, KSO en BSO.

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts  (N-VA) ziet daar juist een deel van de oplossing in voor de dalende resultaten van onze leerlingen. Dat bleek eind vorig jaar uit een grootschalig onderzoek, waarbij Vlaamse scholieren werden vergeleken met hun leeftijdsgenoten uit andere landen. 

Maar het zijn vooral scholen uit het technisch, beroeps- en kunstonderwijs die vrezen dat de praktijkvakken en creatieve vakken in het gedrang komen door die brede vorming. Daarom komt er een praktijkcommissie die moet oordelen of de invoering goed verloopt. Op basis van die bevindingen kan er al na 1 jaar worden bijgestuurd. 

"Nieuwe eindtermen zijn nodig"

Oppositiepartijen Vlaams Belang, SP.A en Groen onthielden zich donderdag bij de stemming. Groen verwijst onder meer naar de urgentie, omdat de groep leerlingen die in het eerste middelbaar zijn gestart met nieuwe eindtermen in september in de tweede graad belandt. "We hebben kritische geluiden laten horen, maar moeten wel erkennen dat er nieuwe eindtermen nodig zijn", zegt Johan Danen van Groen. 

Ook Hannelore Goeman (SP.A) vindt dat de tijd dringt. "Maar we maken ons serieuze zorgen over de haalbaarheid", zegt ze. "We hebben de voorbije weken en maanden signalen gekregen van heel veel leerkrachten en directies dat de eindtermen heel zwaar en gedetailleerd zijn en te weinig ruimte laten voor eigen initiatief en creativiteit."

Meest gelezen