Antwerpen test "slimme" parkeerverbodsborden

In Antwerpen zijn de eerste digitale parkeerverbodsborden voorgesteld. De politie en stadsdiensten zullen in de toekomst vanop afstand kunnen controleren of de borden zonder toestemming verplaatst worden. Door het digitale scherm wordt het ook onmogelijk voor burgers om zelf de begin- en einddatum van het parkeerverbod aan te passen.

De klassieke borden, die op straat worden gezet als iemand verhuist bijvoorbeeld, zullen geleidelijk uit het straatbeeld verdwijnen. Die borden werden met de regelmaat van de klok ontvreemd of onterecht gebruikt, geeft ook burgemeester Bart De Wever (N-VA) toe.

"In bepaalde buurten lijkt het nu bij wijze van spreken alsof iedereen de hele tijd aan het verhuizen is en het is erg moeilijk om dat steeds te controleren."

Met de nieuwe borden, die uitgerust zijn met een digitaal scherm en gps, zal dat niet langer mogelijk zijn. "De nieuwe borden zijn zelfbewust en traceerbaar. Het contrast met de oude borden kan niet groter zijn, dit is letterlijk een overstap van het ijzeren naar het digitale tijdperk", aldus De Wever.

Testfase

De nieuwe borden werden ontwikkeld door het Antwerpse technologiebedrijf Rombit en zijn een pak duurder dan de huidige exemplaren, waarop de verbodsdata vaak nog met krijt worden aangegeven. In de toekomst zal dat digitaal gebeuren via een app en het scannen van een QR-code. De borden hebben bovendien een gps-functie en een alarmsignaal zodat ze in theorie niet meer ongestraft kunnen worden verplaatst, laat staan gestolen.

Dit voorjaar loopt er een testfase. Indien er een positieve evaluatie volgt, zullen er 2.500 nieuwe parkeerverbodsborden geplaatst worden. "Op termijn kunnen we de info van de borden ook gebruiken op het platform "Slim Naar Antwerpen" en in apps, bijvoorbeeld om aan te geven waar je wel en niet mag parkeren", zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). Nutsmaatschappijen en aannemers die wegenwerken uitvoeren, zullen voorlopig wel nog hun eigen signalisatie mogen plaatsen.

Meest gelezen