Door brexit getroffen Vlaamse bedrijven kunnen veerkrachtsubsidie tot 50.000 euro aanvragen
BREXITVlaamse bedrijven die getroffen worden door de brexit kunnen vanaf vandaag een brexit-veerkrachtsubsidie tot 50.000 euro aanvragen waarmee ze advies kunnen inkopen om bijvoorbeeld nieuwe markten te verkennen. Vlaams minister van Economie Hilde Crevits voorziet in totaal 28 miljoen. De helft van dat bedrag wordt voor deze eerste oproep ter beschikking gesteld.
"De coronacrisis heeft voor veel bedrijven grote gevolgen. Wie daarnaast ook nog eens handel voert met of in het Verenigd Koninkrijk wordt ook nog eens getroffen door de brexit. Die bedrijven kunnen rekenen op steun om hun bedrijfsstrategie te heroriënteren. Daarom voorzien we nu in een subsidie tot maximaal 50.000 euro om advies en begeleiding op dat vlak te kunnen inkopen", licht minister Crevits toe.
Door de brexit moeten heel wat Vlaamse kmo's hun businessplannen herzien en zich heroriënteren op nieuwe markten, producten en diensten. Ze moeten ook rekening houden met de bepalingen uit het EU-VK handels- en samenwerkingsakkoord.
De veerkrachtsubsidie ondersteunt bedrijven die direct of indirect getroffen zijn door de brexit, waarmee ze ruimte krijgen om hun strategische businessplannen duurzaam om te vormen en vervolgens die transformatie toe te passen.
Strategische heroriëntatie
Ondernemers kunnen deze veerkrachtsubsidie vanaf vandaag aanvragen via VLAIO. Het gaat concreet om een samenwerking tussen een projectindiener - een ondernemer die hinder ondervindt - en een externe private dienstverlener, zoals een consultancybureau, kennisinstelling of studiebureau, die de kmo bijstaat bij deze strategische heroriëntatie.
De subsidie geldt voor de personeelskost bij de externe dienstverlener en de eigen personeelskosten van de projectindiener, en dit telkens voor maximaal 25.000 euro. In totaal kan een kmo voor zijn project minimaal 20.000 euro en maximaal 50.000 euro brexitsteun ontvangen, waarbij de steun 50 procent bedraagt van de totale projectbegroting.
De veerkrachtsubsidie bestaat uit twee oproepen, waarbij deze eerste oproep goed is voor 14 miljoen euro. Deze subsidie is één instrument binnen het ruimer brexit-actieplan.
“Impact brexit niet onderschatten”
"De impact van de brexit op onze bedrijven mogen we niet onderschatten. De voorbije maanden hebben we alles in het werk gesteld om onze ondernemers goed voor te bereiden, maar sinds 1 januari is het VK effectief uit de EU gestapt. Met deze brexit veerkrachtsubsidie willen we ondernemers in staat stellen zich om te vormen, nieuwe markten te verkennen of te diversifiëren.
De coronacrisis duwt de brexit nog steeds wat op het achterplan, maar de uitdaging blijft groot", besluit minister Crevits.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
ONZE OPINIE. Als Europa zo blijft knoeien met vaccins, gaat het de “brexiteers" nog hun gelijk bewijzen
-
PREMIUM
Nog geen zomerreis geboekt? Inflatie zorgt voor ongeziene promoties in Turkije, Kroatië en andere populaire bestemmingen
Met de paasvakantie achter de rug hebben heel wat Belgen al plannen gemaakt voor het zomerverlof. Touroperator TUI stelt in de tussentijdse boekingscijfers alvast enkele voorzichtige trends vast. Ook over de prijzen. Zo vallen er dankzij de hoge inflatie van het afgelopen jaar in populaire vakantielanden nu opvallende deals te rapen. HLN-reisexpert Johan Lambrechts vertelt waar je die kan vinden: “Zelfs voor het ‘bouwverlof’ kan je in Turkije nog kortingen van 40 procent versieren”. -
"Bijna helft van trucks keert zonder vracht terug uit Groot-Brittannië"
Zowat een maand na de brexit is de export vanuit Groot-Brittannië naar de Europese Unie nog steeds erg beperkt. "Er is geen normale vraag bij exporteurs. Zowat 40 procent van de vrachtwagens keert leeg terug naar het continent", zegt Richard Burnett van transporteursvereniging RHA in de krant ‘The Times’. -
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
-
PREMIUMUrsel
Nog voor er ook maar één vrachtwagen parkeerde: brexitparking in Drongengoed al weer dicht
Nog voor er ook maar één vrachtwagen geparkeerd heeft, gaat de brexitparking op de landingsbaan van het Drongengoed in Ursel bij Aalter al weer dicht. Volgende week neemt het Nationaal Crisiscentrum de definitieve beslissing, maar een noodparking in Aalter lijkt niet langer nodig. “Een goede zaak, want dit dossier was ronduit slecht langs alle kanten”, reageert burgemeester Pieter De Crem. -
Livios
Tuinhuis plaatsen? Alles wat je moet weten over kosten, isolatie en beveiliging
Een tuinhuis ziet er niet alleen leuk uit, het is ook een praktische meerwaarde én verhoogt de veiligheid rond je woning. Je meubels, gereedschap en e-bike staan er immers droog en buiten bereik van mogelijke malafide passanten. Bovendien kan je je tuinhuis omvormen tot een charmant toevluchtsoord op wisselvallige dagen of functionele werkruimte. Bouwsite Livios geeft uitleg over de verschillende types. -
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
Toeristen doen zich voor als ‘seizoenarbeider’ om te kunnen skiën op Oostenrijkse pistes
Het Oostenrijkse Sankt Anton in Tirol stelt sinds weken vast dat een 300-tal toeristen uit Europese landen - waaronder Groot-Brittannië - rond het skioord verblijven. Zogezegd om te werken, maar in werkelijkheid om te skiën. -
Solidariteitsmoment op til bij Van Hool: “Werknemers weten niet waar ze aan toe zijn
Bij de failliete busbouwer Van Hool staat donderdag een solidariteitsmoment gepland. “Zelfs na de aankondiging van de overnemers, weten werknemers niet waar ze aan toe zijn”, klinkt het bij de organisatoren. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen