IoT-sensoren helpen winkels bij privacyvriendelijk volgen klant

Terwijl webwinkels zeer nauwkeurig kunnen volgen wat een klant doet, hebben fysieke winkels veel meer moeite met het verzamelen van gegevens over klantgedrag. Ze mogen daar namelijk niet zomaar camera’s voor inzetten. De Zweedse startup Thingsquare heeft nu een privacyvriendelijke methode ontwikkeld die met behulp van Internet of Things-sensoren (IoT) winkelgedrag kan volgen.

Voor het systeem worden twee soorten sensoren gebruikt: bewegingssensoren en lichtsensoren. De bewegingssensoren detecteren wanneer een klant een product pakt of uitprobeert, de lichtsensoren registreren of er iemand voor een product staat. Als proef werden een paar honderd sensoren in een elektronicazaak geïnstalleerd. Met behulp van de sensoren kon bepaald worden welke producten populair zijn. Dat wordt vervolgens afgezet tegen verkoopcijfers om te bepalen waar ruimte voor verbetering is.

Gegevens niet te herleiden tot individuele klant

De sensoren zijn met elkaar verbonden via een draadloos IoT-meshnetwerk. Daarbij stuurt elke sensor niet alleen data naar de centrale router, maar zendt hij zelf ook netwerksignaal uit. Daardoor kan het bereik vergroot worden door simpelweg meer sensoren te plaatsen en hoeft er geen ingewikkeld netwerk gepland en gebouwd te worden.

Het bijzondere van het sensorsysteem is dat ze geen data verzamelen die tot een individu te herleiden valt. Volgens Thingsquare is dat niet alleen goed voor de privacy van de klanten, maar helpt het bedrijven ook bij het voorkomen van boetes voor onbedoeld misbruik van persoonsgegevens.

Meer