Onze keuze: dit betaal je voor de Volvo XC40
Het kopen van een wagen is een lange zoektocht. Zelfs wanneer je je ideale automodel hebt gevonden, moet je nog de afweging maken tussen de verschillende motoren. Om nog maar van de uitrustingsniveaus en opties te zwijgen, zaken die de prijs van je droomwagen flink kunnen doen stijgen. HLN Drive maakte de berekening voor de populairste wagen op het platform: de Volvo XC40.
Met z’n lengte van dik 4m40 is de in België gebouwde Volvo XC40 de kleinste SUV van het Zweedse merk. Hij speelt in dezelfde categorie als bijvoorbeeld de Audi Q3 of de Jaguar E-Pace. Een middelgrote SUV dus, waar zeker met vier volwassenen in passen. De wagen heeft een eerder evenwichtig karakter en houdt de middenweg tussen comfortabel en sportief, over de verschillende motorvarianten heen.
En dat zijn er wel een aantal: je kan de XC40 krijgen als benzine en diesel, al dan niet met mild hybride hulp (af en toe een klein zetje van een elektrische motor, wat het verbruik vermindert), als plug-in hybride en zelfs met volledig elektrische motor uitrusten. Wij zouden echter opteren voor een mild hybride benzine: standaard gekoppeld aan een automatische versnellingsbak, ecologischer dan de benzines en diesels, maar door zijn vanafprijs van 42.000 euro ook niet onbetaalbaar. Voor een plug-in hybride tel je immers minstens 4.500 euro meer neer. Met de 197 pk van de mild hybride kom je trouwens zeker toe op de Belgische wegen, de 211 of 262 van de plug-in zijn iets te veel van het goede. En dan hebben we het nog niet over de noodzakelijke laadpaal voor de plug-in hybride gehad.
Opties en packs
Volvo laat de keuze tussen 5 uitrustingsniveaus voor de XC40: Momentum Core, Momentum Pro, Inscription Expression (enkel voor plug-in hybrdes), Inscription en het sportievere R-Design. Het eerste niveau is al vrij compleet, met heel wat veiligheidssystemen (het blijft een Volvo) zoals een rijstrookassistent en een automatische noodrem, maar onze mild hybride is enkel beschikbaar vanaf het tweede niveau. Hier krijg je onder andere comfortfuncties zoals het navigatiesysteem met 3D navigatie en connectiviteit met Apple Car Play en Android Auto bij. Vanaf Inscription heb je lederen interieur en een knappere afwerking met hout en R-Design zorgt onder meer voor nappaleder, een sportstuur en sportpedalen.
Het verschil tussen de mild hybride XC40 in Momentum Pro en Inscription is 2.500 euro. Maar rust je de Momentum optioneel uit met lederen zetels, dan rijd je al 1.500 euro van dat bedrag toe. Voeg daar de navigatie bij, en je zit er al over. Wij durven daarom upgraden naar Inscription en voorts de optielijst haast ongemoeid te laten. Enkel het pakket met de achteruitrijcamera (650 euro) en het veiligheidspakket met onder meer automatische cruise control, dodehoekwaarschuwing en cross traffic alert 1.560 euro) stoppen we in onze virtuele winkelkar.
Al doet het Lounge pack met onder meer panoramisch dak en stereo-installatie met 13 speakers ons even twijfelen, tot we de prijs van dik 2.600 euro zien. We kiezen in de plaats voor het systeem met 8 speakers uit de losse optielijst (310 euro) en een draadloos oplaadsysteem voor onze smartphone (220 euro). Een mooie metaalkleur voor 780 euro maakt het geheel af.
De rekening
Uiteindelijk betalen we 48.420 euro voor onze Volvo. Best een fors bedrag, maar weet dat een deel daarvan ook komt door onze mild hybride motor. De 163 pk sterke benzine met automaat begint binnen hetzelfde uitrustingsniveau aan 40.200 euro, bijna 5.000 euro onder die van onze mild hybride. Wie zijn portefeuille verkiest boven (een kleine) ecologische upgrade, kan daar dus zeker nog winst boeken.
Benieuwd hoeveel jouw ideale Volvo XC40 kost? Vraag hier een gepersonaliseerde offerte aan via HLN Drive.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?