Avocado's dubbel zolang houdbaar dankzij plantaardige "tweede schil" 

Een plantaardige "tweede schil" kan ervoor zorgen dat avocado's dubbel zolang houdbaar blijven. Colruyt is de eerste supermarktketen in België die avocado's met de zogenoemde "Apeel-technologie" zal verkopen. Concurrent Delhaize is niet meteen overtuigd: "Het is een nieuwe verpakking, ook al is het biologisch en duurzaam."

De Belgische supermarktketen Colruyt zal voortaan avocado's met een plantaardige "tweede schil" of "natuurlijke coating" verkopen om voedselverspilling tegen te gaan. Het gaat om een beschermlaagje dat bestaat uit plant-afgeleide moleculen die ook van nature aanwezig zijn in de schil, pitten en fruitpulp. 

"Zo kan er minder zuurstof aan de vrucht en kan er ook minder vocht uit. De avocado blijft zo langer goed en smeuïg", klinkt het bij Colruyt. 

Colruyt ontwikkelde de technologie niet zelf, maar koopt de avocado's aan via een externe leverancier die gebruikmaakt van de Apeel-technologie. Een natuurlijke coating zorgt er dus voor dat de producten langer houdbaar blijven.

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

Initiatief tegen voedselverspilling

De supermarktketen wil met de verkoop van de nieuwe avocado's voedselverspilling in de eigen winkel, maar ook bij de klant tegengaan. 

"We zien een intrede van de avocado in de dagelijkse keuken van de consument. Mensen kopen het product al snel zonder een specifiek gerecht in het achterhoofd", legt de woordvoerder van Colruyt uit. "Het gebeurt dat avocado's dagenlang in de ijskast blijven liggen en dan moeten worden weggegooid." 

Het is opnieuw een extra verpakking, ook al is het biologisch en duurzaam. Wij willen producten aanbieden zoals ze zijn

Woordvoerder Delhaize

Bij concurrent Delhaize kiezen ze voor een andere weg. "We willen de keten zo kort mogelijk houden en ervoor zorgen dat er zo weinig mogelijk verpakking nodig is." Zo kiest de keten er bijvoorbeeld ook voor om geen extra, plastiek verpakking te gebruiken bij bio-komkommers, ook al verlengen die de houdbaarheidsdatum.

Delhaize heeft dan ook geen plannen om de Apeel-technologie binnenkort toe te passen. "Het is toch opnieuw een extra verpakking, ook al is het biologisch en duurzaam. Wij willen zoveel mogelijk producten aanbieden zoals ze zijn", aldus de woordvoerder.

Zo maakt Delhaize volgens de woordvoerder "de omgekeerde beweging" en zorgt het ervoor dat de winkelketen "zo weinig mogelijk verpakking nodig heeft".

Natuurlijke coating is geen verpakking. Dat argument gaat niet op

Woordvoerder Colruyt

"Natuurlijke coating is geen verpakking. Dat argument gaat niet op", weerklinkt de reactie bij Colruyt. "Ik weet niet of jij en ik dat laagje zelfs gaan zien." De winkelketen benadrukt dat ook zij streven naar zo weinig mogelijk overbodige verpakkingen, maar tegelijk ook voedselverspilling willen tegengaan.

Fruitrevolutie?

De Apeel-technogie wordt nu gebruikt voor avocado's, maar mogelijk kan hij in de toekomst ook gebruikt worden om de houdbaarheid van andere groenten en fruit te verlengen, zo klinkt het bij Colruyt.

"In theorie is die natuurlijke coating ook iets wat op andere groenten en fruit gelegd kan worden, maar dat is nog niet meteen aan de orde. Laten we eerst bekijken hoe het verloopt bij avocado's."

Meest gelezen