Direct naar artikelinhoud
AchtergrondVRT

Komt nieuwe omroepgebouw er nu echt? VRT plant in 2026 te verhuizen

Een van de obstakels was de beperking op zwaar verkeer in de buurt van de VRT-site in Brussel.Beeld Tim Dirven

Nog voor de zomer wordt beslist hoe het nieuwe VRT-gebouw eruit zal zien en wie het zal bouwen. Bedoeling is om in 2026 naar een gloednieuw omroepgebouw te verhuizen. 

De open oorlog in de hoogste regionen van de VRT, de komst van een nieuwe CEO en de onderhandelingen over een nieuwe beheersovereenkomst deden de bouwplannen van de openbare omroep naar de achtergrond verdwijnen. Maar achter de schermen is er wel degelijk vooruitgang geboekt.

Er ligt aan de Reyerslaan een shortlist klaar met daarop een beperkt aantal bouwteams waarin architecten en aannemers samenwerken. Zij dienden elk een ontwerp in voor het toekomstige omroepgebouw. Wie de teams zijn en hoe hun plannen eruitzien, blijft om concurrentiële redenen voorlopig geheim. Nog voor de zomer wil het VRT-bestuur de knoop doorhakken en worden de plannen openbaar gemaakt.

Al is nu wel al zeker dat het nieuwe gebouw niet de iconische blikvanger wordt die ze aan de Reyerslaan aanvankelijk voor ogen hadden. Na een wedstrijd waarop architecten met namen als Rem Koolhaas en wijlen Zaha Hadid afkwamen, koos de VRT vijf jaar geleden voor het gezamenlijke ontwerp van de bureaus Robberecht/Daem, Dierendonckblancke, Arup en VK. Met de voorziene tuinkamers, buitenwerkplekken en het multifunctionele evenementenplein zou het nieuwe huis van vertrouwen een cultureel ontmoetingscentrum worden en een landmark met uitstraling tot ver voorbij de Brusselse ring.

Stuk duurder

Tot zover de theorie. In de praktijk bleek het moeilijk om het spectaculaire ontwerp binnen het voorziene budget van 150 miljoen euro te realiseren. Bij de calculaties was bijvoorbeeld geen rekening gehouden met het feit dat grote bouwprojecten in Brussel een stuk duurder uitvallen dan in de rest van Vlaanderen.

Ook de beperkingen op zwaar verkeer in de buurt van het VRT-gebouw deden de rekening aantikken. Daardoor zouden de graafwerken minstens drie maanden langer aanslepen met alle budgettaire gevolgen van dien. De berekeningen van de aannemers kwamen allemaal een stuk boven die van het architectenteam uit. Geen enkele bouwfirma wou voor minder dan 186 miljoen euro aan het nieuwe VRT-gebouw beginnen.

Uiteindelijk kwam het eind 2019 tot een breuk tussen de architecten en de bouwheer. De plannen gingen de vuilnisbak in en de verhuisdatum – die voor 2021 was voorzien maar al aanzienlijk vertraagd was – schoof met nog een paar jaar op. 

Om nog zo’n fiasco te vermijden, besloot de VRT geen nieuwe wedstrijd te organiseren maar via een open procedure op zoek te gaan naar een nieuw ontwerp. In februari vorig jaar werd een aanbesteding uitgeschreven waarmee de VRT op zoek ging naar ‘een kwalitatief en duurzaam gebouw dat kan worden gerealiseerd binnen het budgettair kader’.

Dat kader wordt begrensd op 133,5 miljoen euro, zonder btw. Het nieuwe gebouw moet volgens de omschrijving bovendien ‘een inspirerende werkomgeving voor de medewerkers vormen’. Pas helemaal achteraan wordt vermeld dat het gebouw best ook ‘een architecturale identiteit’ heeft. Voor het nieuwe omroepgebouw mogen enkel bouwteams, waarin architect en aannemer samenwerken, een plan indienen. Kwestie van een kloof tussen de berekeningen van de ene en de offertes van de andere te voorkomen.

Shortlist

Ondertussen werd een shortlist opgesteld waaruit de komende maanden een winnaar gekozen wordt. Daarna moet het snel gaan. De VRT wil immers graag in de loop van 2026 haar intrek nemen in het nieuwe gebouw. Al betekent dat niet dat alle werknemers er meteen onderdak zullen vinden. De verhuisoperatie is een ingewikkelde logistieke operatie die minstens een jaar in beslag zal nemen.

De nieuwe streefdatum betekent ook dat het huidige gebouw nog minstens vijf jaar dienst moet doen, wat niet kan zonder de broodnodige investeringen. Om te vermijden dat het totale kostenplaatje daardoor te sterk aantikt, wordt nu bij elk van die investeringen gestreefd naar maximale herbruikbaarheid in het nieuwe gebouw.