©  Joris Herregods

In een stil stationnetje: wat met al die lege stationsgebouwen?

De NMBS wil verder gaan met de ontmanteling van haar kleine stations. Op 44 plaatsen in het land zal de persoonlijke service verdwijnen, in onze regio gaat het om Heide en Kontich. Er is weerstand, maar de evolutie is al jaren bezig. Wat ondertussen met al die stationsgebouwen? Vervellen ze tot een wachtzaal, gaan ze even dicht met oog op een nieuwe functie of worden ze afgebroken? Een overzicht toont aan dat er heel veel mogelijkheden zijn met dit lokale erfgoed: horeca, kunst, en op sommige plaatsen wordt de toekomst volop uitgestippeld.

Paul Hendrickx, Bart Roggeman, Filip Spoelders, Marc Wouters, Erik Vandewalle, Jan Boey

ANTWERPEN-DAM

Bouwjaar 1854, heette eerst Station Stuyvenberg. Een waanzinnig stukje geschiedenis: in 1907 is het, voor de herinrichting van het spoor, in zijn geheel 36 meter verplaatst. Er stopt geen enkele trein meer omdat alle treinen gebruikmaken van de spoortunnel tussen Luchtbal en Antwerpen-Centraal. Het beschermde gebouw werd in 2005 homodiscotheek D-Club, later feestzaal La Gare 27.

Antwerpen-Dam. ©  Joris Herregods

ANTWERPEN-OOST

Bouwjaar 1960, deed tot 1975 dienst als internationaal station, rol die is overgenomen door Antwerpen-Berchem. Er stopt geen enkele trein meer. De stationsomgeving maakt nu deel uit van de plannen Spoorpark, een nieuw groen lint tussen Draakplaats en Luitenant Naeyaertplein.

Antwerpen-Oost. ©  Joris Herregods

EKEREN

Bouwjaar 1882. Het was de bedoeling het station, dat sinds 1995 onbemand is, af te breken. Maar enkele jonge kunstenaars maakten een deal met de NMBS en konden het gebouw in gebruik nemen als atelier, dat uitgroeide tot cultuurstation Tracé. Het huurcontract is nu afgelopen, maar met het district werd geregeld dat Tracé nog negen jaar verder kan.

Ekeren. ©  Joris Herregods

KALMTHOUT

Bouwjaar 1897. De loketten sloten in 2013. Een deel van het stationsgebouw is omgebouwd tot escaperoom Clocks.

Kalmthout. ©  Joris Herregods

BOECHOUT

Bouwjaar 1864. Het huisvest sinds 2015 restaurant La Vita è Bella. Het station vervulde zijn functie tot 1987. In het bijbehorende pakjeshuis zat tot 2019 Sfinks Café.

Boechout. ©  Joris Herregods

HOVE

Bouwjaar 1932. In Hove werd er voor de bouw van het station gewacht in een oude spoorwegwagen zonder wielen. Het gebouw bevindt zich enkele meter lager dan de rijweg omdat ook de sporen lager liggen. De loketten zijn gesloten sinds 2005, de NMBS wou het station afbreken maar de gemeente wou het behouden. Eerst was er café Bahnhove, sinds 2018 Bar Eduard.

Hove. ©  Joris Herregods

MORTSEL-OUDE GOD

Bouwjaar 1974. In het station met de opvallende grote luifel zijn de loketten gesloten sinds 2013, wat toen voor veel protest zorgde. Nu is de koffiebar Kawa koffie & bokes er gevestigd, er is ook een Fietspunt voor herstellingen.

Mortsel. ©  Joris Herregods

NIEL

Bouwjaar 1879 én 1981. In het oude stationsgebouw zit Lientjes Bistro, ernaast staat een recenter gebouw dat al in 1984 werd gesloten. In 2010 opende in het nieuwe gebouw een kinderopvang.

Niel. ©  Joris Herregods

HEMIKSEM

Bouwjaar 1981. Al in 1984 ging het station weer dicht. Tussen 2012 en 2016 zat de Wereldwinkel in de lokettenzaal, maar die moest op zoek naar een andere locatie omdat Infrabel het stationsgebouw zou afbreken. Sindsdien staat het gebouw te verloederen.

Hemiksem. ©  Joris Herregods

BOOM

Bouwjaar 1875, maar grondig vernieuwd. De loketten zijn sinds 2016 verlaten. Het leegstaande gebouw zit samen met de hele buurt in een reconversieplan om wonen, groen, vervoer en ontspanning samen te brengen. Het was tussen 1980 en 1998 een kopstation, omdat de treinen niet over de Rupel en het Zeekanaal geraakten. Het is dan ook een relatief goed uitgerust station.

 ©  Joris Herregods

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER