Direct naar artikelinhoud
Vier vragenFrederik Lamote

‘Lege cafés smaken zuur, letterlijk’

Frederik Lamote, GrowfundingBeeld RV

Het gaat dramatisch met de horeca. Growfunding vzw kon de situatie niet langer aanzien en besloot de handen in elkaar te slaan met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Samen lanceren ze ‘ZUUR’, een bier met de smaak van de lege cafés. Frederik Lamote (38) is de bezieler achter Growfunding. 

Vanwaar de actie?

“Zuur. Beter kunnen we de sluiting van de cafés in Brussel niet beschrijven. De gezelligheid die we zo hard moeten missen. Urenlang babbelen aan de toog of op een terrasje en met een plateau vol pinten door een nog voller café, het lijkt een eeuwigheid geleden. De toog die verweesd achterblijft. De horeca ziet af. En de uitbaters van cafés en restaurants hebben bovendien weinig perspectief. Ons immaterieel erfgoed komt dag na dag meer in gevaar. 

“Het is zuur: voor ons, maar vooral voor de cafébazen. Met de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zetten we daarom een unieke reddingsactie op. Met een nieuw bier, ZUUR. Een zuur Brussels brouwsel om onze cafés door de zure periode te loodsen. Het is een ludieke, typisch Belgisch surrealistische actie, met een twist en humor. En tegelijkertijd bloedernstig.”

Hoe werkt het precies?

“Wie wil kan via growfunding.be/zuur zijn favoriete Brusselse café een financieel duwtje in de rug geven. Meer dan zestig Brusselse cafés, waaronder namen als Au Daringman, Het Goudblommeke in Papier, Monk, Roskam en Les Brasseurs doen mee. Wie zijn favoriete café steunt, krijgt daarvoor binnenkort het bier cadeau. Het is een unieke mengeling van lambik, afkomstig uit de laatste Brusselse geuzebrouwerij Cantillon, en een blond bier van de jonge Brusselse brouwers En Stoemelings. Het bier heeft een hoge zuurtegraad en staat symbool voor deze zure periode voor onze cafés. En moet hen dan ook door deze crisis loodsen.”

Het gaat niet enkel over het hippe stadscafé, maar ook om de voetbalkantine?

“We hopen met het initiatief zo veel mogelijk Brusselse cafés in moeilijkheden van een definitieve sluiting te redden. We willen mensen samenbrengen op een coronaveilige manier. Een café is meer dan gewoon een plaats waar je een drankje nuttigt, het is een plaats waar mensen samenkomen, ervaringen en emoties delen, herinneringen maken. Ze zijn essentieel voor het sociale weefsel. Het zijn ontmoetingsplekken waar mensen met diverse achtergronden, oud en jong, elkaar kruisen. Daarom beperken we ons niet alleen tot het centrum, maar alle horeca binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat aan de actie wil meewerken. Dus ook de kleine buurtcafeetjes of de voetbalkantines die nu hun barinkomsten kwijt zijn. Zij kunnen zich bij ons melden.”

Mikken jullie op een bepaald bedrag?

“Neen, we mikken op collegialiteit. Als we een zestigtal cafés en kantines kunnen helpen, moeten we wel. Elk café heeft andere vaste kosten. We hopen dat eenmaal een café via deze actie een bedrag bij elkaar krijgt, het ook meehelpt om de andere te steunen. Die collegialiteit is de rode draad. Er werken vandaag meer dan honderd mensen mee. Dat gaat over leveranciers, brouwers tot Telenet en communicatiebureau TBWA, dat ondersteuning biedt. Het is mooi en hartverwarmend om te zien hoe iedereen zich gratis engageert.”