Ook elektrische wagens hebben startproblemen in de koude. Dit is wat je eraan kan doen
HLN DriveHet zijn drukke dagen voor pechverhelpingsorganisatie VAB. Startproblemen bij wagens met een verbrandingsmotor uiteraard, maar VAB vertelt aan HLN Drive dat ook elektrische wagens met de nodige problemen kampen.
Dat blijkt uit cijfers die VAB vandaag deelde. Wanneer de pechverhelpingsorganisatie moest uitrukken voor een noodgeval, was dat in iets meer dan 1 op de 100 gevallen (meer bepaald 1,3%) voor een elektrische wagen, terwijl hun marktaandeel veel lager ligt: op 0,4%. Ergens logisch, want deze wagens zijn vooral bedrijfswagens, die vaak worden gebruikt voor pendeltochten naar het werk. We zien immers hetzelfde bij de diesels, met 61% van de oproepen tegenover 48% marktaandeel.
Bij de elektrische en hybride voertuigen zag VAB wel een totaal nieuw type pechgeval opduiken. Een belangrijk deel van de pechgevallen met deze wagens, waren automobilisten die de stekker van de laadkabel niet uitgetrokken kregen. Door een combinatie van vocht en de lage temperatuur zat de vergrendeling van de stekker vast en kon deze niet op de normale manier worden verwijderd . Er bestaat een “noodvoorziening” om deze los te krijgen, maar als dat ook niet lukte dan moesten de VAB-Wegenwachters gebruik maken van een warmtebron (zoals bv. een haardroger) om de laadkabel los te krijgen.
Minder batterijcapaciteit
De koude heeft ook zijn effect op de accu van een elektrische wagen. Zo neemt de batterijcapaciteit af en duurt opladen langer. Dit is zo bij de startaccu, maar ook bij de hoogspanningsbatterij van elektrische voertuigen. Dat komt omdat bij koude de elektronen minder snel gaan bewegen en door die hogere weerstand verlopen de chemische processen trager. Dit geldt zowel voor de afgifte van stroom, maar ook voor de opname van stroom waardoor ook het laadproces van elektrische voertuigen langer kan duren bij koude temperaturen. Maar de afname van de batterijcapaciteit bij elektrische wagens blijft beperk en kan deels verholpen worden met onderstaande tips. Calculeer dus wat extra laadtijd in als je niet voor verrassingen wil komen te staan.
Zeker omdat elektrische auto’s bij lage temperaturen meer verbruiken, omdat de auto ook verwarmd moet worden. Anders dan bij een auto met een diesel- of benzinemotor, produceert een elektrische wagen maar heel weinig warmte. Niet enkel de motor moet verwarmd worden om op bedrijfstemperatuur te geraken, ook het interieur moet opgewarmd worden. En dat lukt niet met warmte van de motor. Een warmtepomp lost dit euvel op, maar die verbruikt uiteraard ook energie.
5 wintertips voor je EV
1) Kleed je warm aan
Het verwarmen van je elektrische wagen kost veel energie. Kies daarom een warme trui (rijden met een jas aan blijft afgeraden) of zelfs rij-handschoenen. Zo kan je de verwarming enkele graden lager laten staan.
2) Kies voor stoel- en stuurverwarming
Een andere tip om het stroomverbruik te beperken is het gebruik van stoel- en stuurverwarming. Steeds meer elektrische auto’s zijn uitgerust met verwarmde stoelen en een verwarmd stuur. Deze systemen gebruiken uiteraard (veel) energie, maar ze werken via de klassieke 12 Volt batterij (de startbatterij) van de wagen en knagen daarom minder aan de autonomie dan de warmtepomp die het volledige interieur opwarmt en rechtstreeks van stroom wordt voorzien door de hoogspanningsbatterij die ook de elektromotor voedt.
3) Gebruik de timer van de voorverwarming
Heel wat elektrische auto’s bieden een pre-heat functie. Via een timer kan men het vertrekuur programmeren. Zo zal de wagen een kwartier van tevoren het interieur (en de batterij) opwarmen. Dit is niet alleen comfortabel, maar je ‘verspilt’ geen autonomie aan het opwarmen omdat de auto rechtstreeks stroom neemt van het net via de laadkabel. Weet wel, dat dit extra energie kost! Eens opgewarmd is het extra stroomverbruik om de temperatuur te handhaven beperkt.
4) Hou rekening met (iets) langere laadtijd
Omdat de weerstand in de batterij groter wordt naarmate de temperatuur daalt, zal het laadproces ook (iets) langer duren.
5) Bij extreme koude en vocht niet buiten laden
De beste manier om te voorkomen dat de vergrendeling van de stekker vast komt te zitten bij extreme koude en vocht is door de auto niet buiten op te laden. Bij hybride wagens levert dit geen probleem want zij beschikken nog over een motor op fossiele brandstof. Wie 100% elektrisch rijdt moet enkele dagen een alternatieve laadplaats zoeken of goed opletten dat geen neerslag aan de laadpaal komt.
Elektrisch, diesel of benzine? Doe de test en ontdek welke auto bij jou past
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
Energieleveranciers betaalden nog nooit zo weinig voor de stroom van jouw zonnepanelen. In april moet de consument vrede nemen met gemiddeld 3 eurocent per kilowattuur. Bij een doorsnee verbruik betekent dat een habbekrats van 64,86 euro voor een volledige jaargang. Met de dagen met de meeste zonneschijnuren in aantocht mag het voor elke prosument wel iets meer zijn. Mijnenergie.be gaat na of die hoop gerechtvaardigd is. -
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet