Waterstof hoort niet in auto's, vindt de hoogste baas van Volkswagen
Herbert Diess, de CEO van de Volkswagen Group, vindt het onzin om auto's op waterstof te laten rijden. Die technologie hoef je bij de auto's van zijn merken niet te verwachten, benadrukt hij. En zo is Diess het blijkbaar eens met topman Elon Musk van Tesla die het Engelse woord fuel cell (brandstofcel) maar al te graag verandert in ‘fool cell’.
Waterstof wordt door een aantal autofabrikanten nog wél gezien als een interessante energiebron voor personenauto’s. Zo heeft Hyundai nog altijd de Nexo in het aanbod en wil het zelfs aan het einde van dit decennium 700.000 brandstofcelauto’s per jaar bouwen. Toyota gelooft er ook al jaren heilig in en presenteerde onlangs de tweede generatie van de Mirai. Bovendien wil wil Toyota zich in Europa richten op waterstof als energiebron voor bijvoorbeeld taxivloten rond ‘waterstof-hubs’.
‘Duur, inefficiënt, lastig’
Maar bij Volkswagen Group kijken ze daar heel anders tegenaan. Audi-topman Markus Duesmann sprak onlangs nog uit dat Audi er niet aan denkt. Hij krijgt nu in niet te misverstane woorden bijval van zijn baas, Herbert Diess. De topman van Volkswagen Group stelt op Twitter dat waterstof zeker interessant is, maar niet voor auto’s: “Het wordt tijd dat politici de wetenschap omarmen: waterstof is nodig voor de staal-, chemische- en luchtvaartindustrie. Je moet het niet in auto’s stoppen. Het is veel te duur, inefficiënt en langzaam en lastig te distribueren en transporteren. Er komen bij ons geen waterstofauto’s aan”, aldus Diess heel stellig.
De topman is juist blij met het voorstel dat de Europese autobrancheorganisatie ACEA heeft gedaan aan de EU. Dat voorstel behelst een miljoen publieke laadpalen per 2024 en is ingediend na uitvoerig overleg met de aangesloten autofabrikanten, milieuorganisaties en consumentengroepen. “Autofabrikanten, consumenten en milieubewegingen zijn het erover eens: elektrische mobiliteit is de juiste weg in het aanpakken van klimaatverandering,” aldus Diess. Volgens hem wil men in 2029 uitkomen op 3 miljoen publieke laadpalen in de Europese Unie.
Consumenten wél enthousiast
Eind vorig jaar bleek uit onderzoek van KNAC en Bovag dat consumenten waterstof nog wel zien zitten als interessante energiebron voor auto’s. Naar aanleiding hiervan sprak AutoWeek toen met enkele autofabrikanten, wetenschappers en andere deskundigen. Hieruit rolde een beeld dat de uitspraak van Diess grotendeels onderstreept; onder meer PSA, Nissan en Mercedes-Benz zien waterstof ook vooral als iets interessants voor bijvoorbeeld zware industrie, maar niet zozeer voor personenauto’s.
Toyota zei toen dat de brandstofcelauto niet als een concurrent van een stekkerauto gezien moet worden: “Het is verkeerd om die twee als concurrenten te zien. Als we het CO2-probleem willen oplossen, moeten we meerdere technieken bij elkaar brengen. Wij geloven niet dat, zeker op dit moment, één technologie dé oplossing kan bieden. We moeten kijken naar verschillende markten, waarvan sommige nu al beschikken over heel groene energie.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
Het terugdraaien van kilometerstanden bij tweedehands auto’s vormt nog altijd een groot probleem. Gelukkig zijn er ook andere zaken dan de kilometerteller waaraan je kan aflezen of de gereden afstand realistisch is. We zetten enkele tips op een rijtje. -
HLN Drive
Ook elektrische wagens hebben startproblemen in de koude. Dit is wat je eraan kan doen
55 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAndy Boudry
Guy Stanbel
Hans Bolsens
Jean De Grande
Geert Tamsyn