imago images/Arnulf Hettrich

Clubhouse is een hit: wat maakt de app zo speciaal? "Gezellig volkscafé, net nu we snakken naar sociaal contact"

Clubhouse is één van de snelst groeiende socialemediaplatformen van het moment. De praatapp werd in april vorig jaar opgericht en heeft al grote namen, zoals Elon Musk en Oprah Winfrey kunnen overtuigen. Het maakt Facebook-topman Mark Zuckerberg zenuwachtig. Hij werkt ondertussen aan een kopie. Hoe werkt Clubhouse? En waarom groeit het zo snel?

Clubhouse: de kans is groot dat je er nog nooit van gehoord hebt, maar het socialemediaplatform is een ware hype. Grote namen, zoals Teslabaas Elon Musk, televisiepersoonlijkheid Oprah Winfrey en stand-upcomedian Chris Rock zijn al verkocht. Ook in ons land heeft de app al voet aan de grond. 

Alleen op uitnodiging

Wat maakt Clubhouse zo speciaal? In tegenstelling tot de klassieke socialemediaplatformen die met tekst (Facebook, Twitter), foto's (Instagram, Pintrest) of video (YouTube,TikTok) werken, kan je in Clubhouse deelnemen aan gesprekken die op dat moment live plaatsvinden. Een journaliste van technologiewebsite Cnet beschrijft het op YouTube als volgt: “Clubhouse brengt twee werelden samen, die van de podcast en de lezingen.” 

Als je een account hebt, moet je eerst je interesses aangeven. Zo kan de app interessante gesprekken of lezingen aanbieden. De gesprekken vinden plaats in verschillende ‘rooms’. Sommige zijn voor iedereen toegankelijk, andere zijn privé. Aan de ene kant van de virtuele kamer heb je de sprekers, en daaronder krijg je een lijst van de mensen die aan het luisteren zijn. Als je een vraag hebt, steek je jouw hand virtueel op en krijg je de kans om iets te zeggen. 

In Clubhouse vinden de gesprekken plaats in verschillende virtuele kamers:

De moderatoren bepalen wie het woord heeft. Clubhouse doet dit om te vermijden dat iedereen door elkaar begint te praten. Per kamer mogen maximaal 5.000 mensen deelnemen aan een gesprek. Als gebruiker krijg je ook een overzicht van alle gesprekken die in de toekomst zullen plaatsvinden. 

Let wel, niet iedereen kan Clubhouse zomaar downloaden en gebruiken. De app werkt alleen op uitnodiging. Je moet dus een invitatie hebben van iemand die hem al gebruikt. Daarnaast kan je Clubhouse voorlopig alleen downloaden als je een iPhone hebt. Voor mensen met een Androidtoestel (het meest gebruikte besturingssysteem ter wereld, red.) is het nog even wachten. Daarom lieten de ontwikkelaars in een blogpost weten dat ze aan een Androidversie werken.  

“Het lijkt op een gezellig volkscafé”

Maar hoe komt het dat Clubhouse zo gehypet wordt? “Het lijkt op een gezellig volkscafé, omdat je zelf kiest met wie je in gesprek gaat”, zegt Chris Demeyere, socialemediaspecialist bij Punchline. “Ik zit al een week elke dag op Clubhouse en heb vijf nieuwe mensen leren kennen. De app haalt zijn succes uit het feit dat hij heel intuïtief werkt. Hij vraagt eerst of hij je persoonlijke contacten uit je smartphone mag gebruiken, dus de kans is groot dat je met mensen praat die je via via kent.” 

We zitten allemaal opgesloten en snakken naar persoonlijk contact, met Clubhouse heb je iets om even te ontsnappen aan de waan van de dag

Demeyere vindt wel dat het gebruik van Clubhouse intensief is. “Je bent toch wel even gefocust bezig met de app - gemiddeld anderhalf uur per dag - omdat je de gesprekken wil volgen.” 

Wie ook actief is op Clubhouse is specialist digitale marketing Clo Willaerts. “Ik vind Clubhouse intiemer en authentieker dan andere socialemediaplatformen. Ik heb heel aangename gesprekken gevoerd en heb nieuwe mensen leren kennen. Het is lang geleden dat ik nog nieuwe mensen heb leren kennen op de klassieke sociale media. Daar is het moeilijker, omdat je in dezelfde bubbel blijft.”

“Wat gaan de grote jongens doen?”

Volgens Willaerts is Clubhouse ook uniek omdat je grote namen zoals Mark Zuckerberg en Elon Musk ‘in realtime’ en ongefilterd kan bezig horen over hun passie. Ook Oprah Winfrey en stand-upcomedian Chris Rock hebben ondertussen druk beluisterde panelgesprekken gehouden in de app. 

Clubhouse heeft nu twee miljoen gebruikers, een peulschil in vergelijking met Facebook en Twitter, maar de app groeit heel sterk. Hij is op dit moment de place to be op sociale media en dat hebben de grote jongens ook gezien. “Ik stel me nu de vraag, wat gaan de ‘big boys’ (Facebook, Apple, Twitter, red.) doen?”, zegt Willaerts.

 “Ofwel komen ze met een dikke cheque en nemen ze het bedrijf over (zoals Facebook heeft gedaan met Instagram en WhatsApp, red.), ofwel maken ze hun eigen versie.” Deze week raakte bekend dat Facebook aan een eigen versie werkt en Twitter lanceerde in december met Spaces een gelijkaardige toepassing.

Wat de toekomst voor Clubhouse zal brengen, is nog onduidelijk. Maar Demeyere en Willaerts zijn het erover eens dat de app op het juiste moment komt. “We zitten allemaal opgesloten en snakken naar persoonlijk contact. En met Clubhouse heb je iets in je oor om even te ontsnappen aan de waan van de dag." 

Meest gelezen