Dit AI-systeem leest de emoties van thuisstudenten

Nu de meeste lessen door de pandemie online plaatsvinden, maken steeds meer leerkrachten in Hongkong gebruik van een leerplatform met artificiële intelligentie (AI) om de emoties van hun leerlingen te analyseren terwijl ze thuis studeren. 

De in Hongkong gevestigde start-up Find Solution AI ontwikkelde de software, 4 Little Trees genaamd. Hoewel het gebruik van emotieherkenning met AI in scholen veel ethische vragen oproept, zegt oprichter Viola Lam aan de Amerikaanse nieuwszender CNN dat het virtuele klaslokaal net zo goed kan worden als – of zelfs beter dan – het fysieke klaslokaal.

Via het leerplatform maken de leerlingen toetsen en huiswerk, maar terwijl ze dat doen identificeert het AI-systeem via de camera op hun computer of tablet verschillende spierpunten op hun gezicht. Zodoende ‘leest’ het programma emoties zoals blijdschap, verdriet, woede, verrassing en angst. Die informatie wordt dan doorgespeeld naar de leerkracht. 

Gepersonaliseerd onderwijs

Het systeem onthoudt hoe lang de leerlingen erover doen om bepaalde vragen te beantwoorden en het registreert hun cijfers en prestaties. Daarnaast genereert de software rapporten over hun sterke en zwakke punten, en of ze al dan niet gemotiveerd zijn. Sterker nog: het voorspelt hun cijfers. 

Het leerprogramma past zich aan elke individuele leerling aan naargelang hun niveau en heeft game-achtige toetsen die het leren leuker moeten maken. Volgens Lam, die vroeger zelf leerkracht was, presteren de kinderen met behulp van 4 Little Trees zo’n 10 procent beter op examens. 

Ook voor bedrijven

Lam richtte 4 Little Trees in 2017 op met een startkapitaal van 5 miljoen dollar om leerkrachten een kans te geven om beter te kunnen anticiperen op zaken die in hun klas gebeuren. Het aantal scholen dat 4 Little Trees in Hongkong gebruikt, is het afgelopen jaar gestegen van 34 naar 83. 

Naarmate AI evolueert, hoopt Lam ook nieuwe toepassingen te ontwikkelen voor bedrijven om de behoeften van deelnemers beter te begrijpen en de betrokkenheid bij online vergaderingen en webinars te vergroten. AI kan volgens haar een belangrijk hulpmiddel zijn ‘om een betere interactie mogelijk te maken’.

Lees ook: 

Meer