Uw smartphone zal u nog méér verleiden! Op uw werk en thuis - Tim Christiaens

Het is hoog tijd. De cijfers over de verslaving van Vlamingen aan sociale media en hun smartphone zijn nog maar het begin. Wees gerust: de verleiding wordt nog groter. En dat is voor niemand goed. Niet voor uzelf, maar ook niet voor uw baas. We moeten leren daarmee te leven. Hoe? Zelfs Steve Jobs had daar moeite mee.
opinie
Opinie

Tim Christiaens is de oprichter van Time Management Company en expert in productiviteit. Hij schreef ‘Win Tijd op Jouw Manier’ (Lannoo, 2015).

Steeds meer Vlamingen zijn verslaafd aan sociale media en hun smartphone. Dat blijkt uit de jaarlijkse Digimeter, een onderzoek naar het mediagebruik in Vlaanderen. Uiteraard heeft dit fenomeen ook verstrekkende gevolgen voor de werkvloer.

Onze productiviteit wordt vandaag al ernstig aangetast door permanente onderbrekingen, maar dit zal in de toekomst wellicht nog verslechteren.

Het aantal communicatiekanalen zal namelijk steeds groter worden: Linkedin, Workplace by Facebook maar ook diensten zoals WhatsApp strijden vandaag al voor een plaats in uw werkleven.

Het begint pas: na e-mail komt ...

Het beperkt zich dus al lang niet meer tot een e-mailprobleem. In China is zakelijk mailen al een tijdje voorbijgestreefd, alles kan tegenwoordig via WeChat. De kans is groot dat u deze apps zal gebruiken op een phablet, een kruising tussen een smartphone en een tablet. Experten kondigen al langer het verdwijnen van de desktop computer aan, samen met uw tv en uw iPad.

U kan ervan op aan dat bij de ontwikkeling van bepaalde softwareapplicaties, goed wordt nagedacht over hoe men de gebruikers kan verleiden om het product te blijven gebruiken.

In het boek “Hooked: How to Build Habit-Forming Products” door Nir Eyal geeft de auteur tips hoe producten nog verleidelijker ogen. Twee factoren zijn hiervoor belangrijk: frequentie en nut.

Vanaf het moment dat het product deze twee factoren goed kan combineren, komt het in aanmerking om een gewoonte-product te worden. Een hoge gebruiksfrequentie en een grote toegevoegde waarde is dus een dodelijke combinatie voor het stelen van uw aandacht.

De afgelopen jaren is tijdens onze training- en coachingsessies gebleken hoe erg het gesteld is met het vermogen om intellectuele arbeid te verrichten op kantoor. Cursisten klagen steen en been over het feit dat ze permanent en overal bereikbaar moeten zijn.

Deze bereikbaarheid mag u gerust letterlijk nemen: bereikbaar op kantoor, tijdens vergaderingen, in de auto, thuis, op het strand en zelfs op het toilet.

Hypergeconnecteerd zijn is bijzonder schadelijk voor uw productiviteit en maakt dat we ons niet meer kunnen loskoppelen om de zaken eens rustig te overschouwen.

De dag dat uw baas vraagt wat u bedacht heeft in plaats van wat u gedaan heeft, komt nochtans aardig dichtbij. Computers kunnen vandaag al veel meer data verwerken dan mensen, ze zijn uitermate geschikt voor routinetaken en worden nooit moe. Het ‘kunnen nadenken’ is wellicht ons belangrijkste wapen tegen deze oprukkende robots.

Permanente bereikbaarheid is een wezenlijk probleem op de werkvloer, maar ook daarbuiten heeft het soms zware gevolgen. Wanneer wij in opleidingen vragen wie er vanochtend thuis eerst een kop koffie heeft gedronken en wie thuis eerst zijn mails heeft gelezen, dan is de tweede groep sinds kort talrijker dan de eerste groep.

Wanneer wij vragen wie er net voor het slapengaan nog even zijn werkmails controleert, dan is deze groep van werknemers eveneens in de meerderheid. Herkenbaar? Dan is de kans groot dat u effectief verslaafd bent.

Tijd om na te denken zonder smartphone

Elk jaar trekt Bill Gates zich volledig offline terug voor een heuse “Denkweek”. Tijdens deze retraite zijn medewerkers, vrienden of familie niet welkom. Gates neemt tijdens deze week een groot aantal voorstellen vanuit het hele bedrijf door. Heel wat van de belangrijkste innovaties van Microsoft groeiden uit de ideeën die tijdens deze geplande periodes van isolement zijn ontstaan.

Uzelf actief loskoppelen is nodig om helder te kunnen nadenken en om tot innovatieve ideeën te komen.

We leven in een tijd waarin vergevorderde technologische snufjes ons het zo aangenaam mogelijk proberen te maken. Enerzijds bespaart ons dat energie, anderzijds kan een smartphone werken als een virtuele leiband.

Deze constante confrontatie met uw job kan verstikkend werken. Anderzijds nemen we ook ons privéleven mee naar het werk aangezien we met twee klikken op Facebook of Instagram zitten.

Deze vervaging van de scheiding tussen werk en privé is vandaag al realiteit en is voor sommigen een zegen, voor anderen een hel.

Het is hoog tijd. Het moet anders. We kampen met een cultuur waar altijd bereikbaar zijn en het hebben van een burn-out simpelweg normaal geworden zijn.

Er heerst een cultuur waarin stress een grote rol speelt. Een collectieve "reboot" kan op termijn veel opleveren voor zowel werknemers als werkgevers.

Gestresseerde en overbeladen medewerkers presteren vaak minder dan gehoopt. Investeren in een doordachte werkmethode kan de stress verlichten en betaalt zich vele malen terug in motivatie, productiviteit en voldoening. Het doel is om te streven naar rust en overzicht, en ja, naar tijd om na te denken zonder smartphone.

Meest gelezen