Victoria’s Secret werkt eindelijk samen met plussize modellen, “maar daar komen ze tien jaar te laat mee”
Jarenlang kreeg Victoria’s Secret bakken kritiek om het gebrek aan diversiteit. Nogal een verrassing dus, dat het merk nu samenwerkt met plussize modellen voor de nieuwste swimwear-collectie. Is het too little too late of eindelijk een stap in de juiste richting? Moderedacteur David Devriendt, bodypositive blogger Marianne Nykjaer en plussize model Sharon Grobben reageren. “De impact hiervan op jonge meisjes valt niet te onderschatten.”
Victoria’s Secret hield zich jarenlang krampachtig vast aan het klassieke schoonheidsideaal. Lees: superslanke babes met dunne, afgetrainde lichamen. Maar nu lijkt het Amerikaanse merk een nieuwe weg in te slaan. In de campagne voor de nieuwste swimwearcollectie zijn namelijk ook plussize modellen te zien. Onder meer Paloma Elsesser - die recent nog op de cover van Vogue stond - en Jill Kortleve poseren in een bikini.
(Lees verder onder de foto.)
Een welkome verademing, dat sowieso, zegt modespecialist David Devriendt. “Victoria’s Secret ligt al meer dan zes of zeven jaar onder vuur. Het merk doet aan objectivering van vrouwen, het schuift een ongezond schoonheidsideaal naar voren en het is allesbehalve inclusief. Zelfs de voormalige marketingbaas Ed Razek heeft ooit gezegd dat vollere vrouwen en transgender personen geen plaats hadden in de shows van Victoria’s Secret.”
Consumenten zijn het beu dat Victoria’s Secret veel vrouwen uitsluit. Dat is echt niet cool
“Daardoor werkte het bedrijf alleen samen met Angels. De typische American Supergirls, graatmager met lange wavy extensions. Dat heeft lange tijd gewerkt, maar nu niet meer. Door sociale media als Instagram zijn consumenten mondiger geworden. Ze laten duidelijk weten dat ze verlangen naar authenticiteit en diversiteit, modellen waarin ze zichzelf herkennen. Ze zijn het beu dat Victoria’s Secret veel vrouwen uitsluit. Dat is echt niet cool”, vertelt David nog.
Concurrentie van Rihanna
Bovendien heeft de concurrentie niet stilgezeten. Volgens het Belgische model Sharon Grobben heeft vooral Rihanna daar een grote rol in gespeeld. “Rihanna heeft met haar lingeriemerk Savage X Fenty wél oog voor àlle mogelijke lichaamsvormen en etniciteiten. En dat scoort. Zij ziet haar omzet elk jaar stijgen, terwijl de verkoopcijfers bij Victoria’s Secret jaar na jaar slinken. Willen ze niet failliet gaan, kunnen ze dus niet anders dan mee gaan met de tijd.”
Bij Victoria’s Secret had ik nooit een beeld waar ik me aan kon spiegelen. Nu wel
“We moeten er geen doekjes om winden”, zucht Sharon, “oprecht zal hun vooruitgang niet zijn. Toch ben ik er blij mee. Ik vond het storend dat ik er lingerie en zwemkledij kon kopen, maar dat ik in campagnes geen modellen zag die op mij leken. Ik had geen enkel beeld waar ik me aan kon spiegelen. Nu wel. Daarnaast valt de impact op jonge meisjes niet te onderschatten. Wanneer campagnes en reclameborden diverser zijn, zullen meisjes zich minder onzeker voelen.”
(Lees verder onder de foto.)
Niet genoeg
David: “Victoria’s Secret doet inderdaad moeite om het blazoen op te poetsen. Op Instagram zie je bijvoorbeeld soms een zacht buikje of cellulitis passeren. Maar ze komen er héél laat mee af. Labels als Chantelle, Passionata en PrimaDonna zijn al jarenlang bezig met diversiteit. Met andere woorden: Victoria’s Secret werkt samen met vollere modellen omdat ze moeten, niet omdat ze per se willen. Ik kan alleen maar hopen dat ze het na verloop van tijd niet beschouwen als een verplicht nummertje, maar dat ze diversiteit incorporeren als een van hun waarden en normen. Of dat gebeurt, blijft koffiedik kijken. De bedrijfsleiding bij Victoria’s Secret is nog steeds een mannenbastion. Dan vraag ik me af: hoe inclusief kan je zijn als lingeriemerk als vrouwen het er niet voor ’t zeggen hebben?”
Bodypositive blogger Marianne Nykjaer is eveneens kritisch. “Het is en blijft een minimale aanpassing. De organisatie staat aan de rand van faillissement, dus het is duidelijk een marketingtruc. Victoria’s Secret komt tien jaar te laat. Als het merk toen samenwerkte met diverse modellen, zouden ze nog authentiek overkomen.”
Door enkel en alleen samen te werken met een model met maatje 42 lossen ze niets op. Voor mij is er niets veranderd. Ik kan daar niet shoppen. Vroeger niet, en nu nog steeds niet
“Aan de andere kant moeten we hen de kans geven om te leren uit hun fouten. Maar dan moeten ze écht hun best doen. Door enkel en alleen samen te werken met een model met maatje 42 lossen ze niets op. Voor mij is er bijvoorbeeld niets veranderd. Sharon heeft een kleinere curvy maat. Ik kan er daarentegen niet shoppen. Vroeger niet, en nu nog steeds niet. Ze zouden beter hun collecties uitbreiden, nu gaat die maar tot maat XL. En echte verandering begint pas als ze het gesprek durven aangaan, wanneer ze toegeven dat ze fouten gemaakt hebben en openstaan voor feedback. Diversiteit zou een deel van hun fundament moeten zijn. Daarvoor hebben ze nog een lange weg te gaan.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Kan ‘face taping’ echt rimpels verhelpen? Beautyredactrice: “Smeer ruim op voorhand een hydraterende crème”
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
Dure juwelen voor kinderen zitten in de lift. “Ik gaf ooit een gouden armband van 500 euro”
Een armbandje van 500 euro of een ketting met edelsteen van 1.300 euro voor je kroost? Gouden kinderjuwelen zijn hip, maar hebben al snel een hoger prijskaartje dan hun tegenhangers uit zilver, koper of plastic. Volgens experts is goud geen overbodige luxe voor je kind of tiener, wél een investering. “Trendy mama’s geven al graag veel uit aan kinderkledij, dus waarom geen duur juweel?” -
-
Celebrities
Vrouwenhaat, mishandeling en seksueel geweld: onthutsend rapport doet Victoria's Secret wankelen
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
NINA lanceert Moederdagcollectie met Bel&Bo: dit zijn de favorieten van de mode-experts. “Roze is de nieuwe ‘neutral’”
Vanaf vandaag ligt de nieuwe collectie van NINA en Bel&Bo in de rekken. Verwacht je aan zachte pastelkleuren en romantische silhouetten, mooi op tijd voor warmere dagen en Moederdag. NINA-moderedacteur David Devriendt en drie experts uit de Belgische modeketen tippen hun favoriete stuk: “Die snit is flatterend voor elk figuur.” -
Een gehydrateerde, glanzende huid tijdens de Ramadan? Expert geeft advies: “Dit product heb je elke dag nodig”
-
Een mode-icoon op 102-jarige leeftijd, doet iemand het Iris Apfel ooit nog na? Zo zag haar extreme garderobe eruit
-
PREMIUMShowbizz
Victoria’s Secret stopt met iconische modeshow, want: "Push-up en string zijn van hun troon gevallen: vrouwen gaan voor gemak"
't Is gedaan met vleugels, push-ups vol blinkende stenen en strings met ingewikkelde lintjes. Victoria's Secret stopt na 23 jaar met haar modeshows, wegens te vrouwonvriendelijk, te duur en te oncomfortabel. "Vrouwen willen comfort en bepalen zélf wat sexy is." -
PREMIUM
“Zodra je oestrogeen daalt, verliest je huid stevigheid.” 20, 30, 40 of 50+: expert tipt de beste huidverzorging per leeftijd
Acne op je dertigste, de eerste rimpels rond je veertigste of volumeverlies op je vijftigste: hoe jong je je ook voelt, je huid vertelt soms een ander verhaal. Onderzoeksarts Jetske Ultee legt uit welke skincare essentieel is op elke leeftijd en geeft de juiste timing om preventief zonnebescherming of anti-aging te smeren. “Vanaf je dertigste verlies je sowieso 1 procent collageen per jaar.” -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”