AFP or licensors

Chinese webwinkel AliExpress verbetert consumentenrechten onder druk van Europese consumentenorganisaties

Het Chinese e-commerceplatform, eigendom van Alibaba, heeft haar website aangepast en zich ertoe verbonden de consumentenrechten te respecteren na klachten van verschillende Europese consumentenorganisaties. In 2019 stelden die vast dat de Chinese internetreus zich niet aan de Europese wetgeving houdt nadat ze allerlei oneerlijke clausules vonden op de website. Op basis daarvan vroeg Test Aankoop dan ook aan de FOD Economie om in te grijpen. 

In 2019 eiste Test Aankoop dat de overheid actie ondernam tegen AliExpress nadat ze allerlei onregelmatigheden ontdekten op het Chinese e-commerceplatform. Zo waren de algemene voorwaarden moeilijk terug te vinden en meestal alleen in het Engels beschikbaar, wat in strijd is met de Europese wetgeving. Daarnaast bevatten ze diverse onrechtmatige bepalingen. Als een verkoper en consument bijvoorbeeld zelf niet uit een geschil geraakten, moest de zaak worden voorgelegd aan een arbitragehof in Hongkong. 

AliExpress stelde ook dat consumenten het product mogen terugsturen als het duidelijk niet overeenkomt met wat was beschreven of als het niet is aangekomen. Volgens het Europees recht mag dat echter zonder dat consumenten een reden moeten geven. Ten slotte was er nergens een duidelijke verwijzing naar de wettelijke waarborg van 2 jaar. 

Wat is AliExpress?

AliExpress, eigendom van Alibaba, is een platform dat voornamelijk Chinese verkopers in contact brengt met buitenlandse consumenten. Naast de Engelse versie van de website die wereldwijd beschikbaar is, is AliExpress ook beschikbaar in allerlei andere talen, waaronder het Nederlands. Zo bereikt de Internetreus 330 miljoen mensen in de EU. 

AliExpress informeert consumenten nu correct over het recht om producten al dan niet terug te sturen, en over de wettelijke garantie. Daarnaast heeft het platform zich ertoe verbonden om aan te geven of de koper extra kosten, zoals douanerechten, moet betalen. De verkoper wordt voortaan ook duidelijk geïdentificeerd en er wordt aangegeven of de ranking van de verkoper verband houdt met het feit dat die betaald heeft om bovenaan de ranking te verschijnen. Ten slotte moet op de site worden vermeld tot wie de consument zich moet richten als er een klacht of geschil is, en dat op een plaats die zich in het land van de consument bevindt en niet langer in Hongkong. 

"Hoewel niet alles perfect is op de site van AliExpress, zijn wij verheugd vast te kunnen stellen dat de acties van de consumentenorganisaties tot zeer concrete resultaten hebben geleid en de bescherming van de kopers is verbeterd", klinkt het tevreden bij Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. 

"In tijden van de pandemie, waarin online winkelen explosief toeneemt, is het meer dan ooit van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat de Europese wetgeving ter bescherming van de consument wordt nageleefd", aldus November.

Meest gelezen