Hoeveel laadpalen zijn er in België en wat kost een laadbeurt?
HLN DriveThuis een laadpaal installeren, is een logische stap voor wie elektrisch rijdt. Maar soms zul je toch ook onderweg moeten laden. Hoe gaat dat in zijn werk? HLN Drive zocht het uit.
Volgens AVERE Belgium, de lokale afdeling van de Europese federatie voor elektromobiliteit, staan er begin 2021 8.482 publieke laadpunten in België. Dit komt overeen met ongeveer 4.200 publieke laadpalen. Overigens kan je een laadpaal prime of publiek programmeren als die op semi-private of private grond staat. Je kan die laadpaal dus alleen toegankelijk maken voor je eigen medewerkers of ook voor het publiek.
“Het valt op dat de bestaande initiatieven dreigen stil te vallen, vooral in Vlaanderen”, lezen we op de website van AVERE. “De ‘paal volgt wagen’ regeling loopt nog verder, maar die uitrol vormt slechts een beperkt aandeel in de totale uitrol. De eerste uitrol van laadinfra is zo goed als afgewerkt. In Brussel loopt de plaatsing van 200 laadpunten en is er een aanvullende aanbesteding voor 200 extra laadpunten, maar de Europese hoofdstad verdient beter. In Wallonië is een structureel beleid zo goed als afwezig. In Wallonië zijn volgens eigen tellingen 220 laadpunten geplaatst, zonder een overkoepelende ambitie of plan. De drie gewesten moeten zich dus opnieuw bewijzen.”
Zowel Vlaanderen als Brussel hebben ondertussen aangekondigd dat ze grotere aantallen publieke laadinfrastructuur willen uitrollen. Vlaanderen heeft een plan voor 30.000 extra publieke laadpunten, Brussel voor 7.500 extra stuks. En dat is broodnodig. We hebben immers heel wat laadpalen nodig, willen we de vooropgestelde reductie van 25% CO2 tegen dan zelfs maar benaderen. Het uitgestippelde pad is dat van uitfasering van verbrandingsmotoren en een forse toename van elektrische en hybride voertuigen.
Klaar voor een elektrische auto? Bekijk hier het volledige aanbod op HLN Drive
Hoe vind je de laadpalen?
Elektrische auto’s hebben doorgaans een extra functionaliteit in het navigatiesysteem waar je de laadpalen in vindt. Maar die zijn niet altijd even up-to-date en daarom kan je beter een beroep doen op een van de vele apps: HeyEVBOX, Zap-Map, Chargemap, Plugsurfing, Smoov, PlugShare, Mobiflow, Nextcharge, EV Charging,.... Die tonen niet alleen waar de laadpunten zijn maar ook of ze beschikbaar of bezet zijn, het type stekker, de tarieven (niet altijd), etc. Via een check-in kan je ook een laadpaal reserveren. Dat kan wel niet ongelimiteerd. In de app van Mobiflow kan je bijvoorbeeld 15 minuten voor je aankomst en binnen een straal van 30 km reserveren.
Hoe kan je betalen en wat kost het?
Hoewel aanbieders van tankkaarten zich nu ook op de markt storten, betaal je aan een publieke laadpaal doorgaans met een RFiD-kaart of sleutelhanger. Alle laadpalen zijn immers met een badge-lezer uitgerust. Een laadpaal activeren of een laadsessie stoppen, doe je dus met de kaart of sleutelhanger. In tegenstelling tot bij een gewone brandstofpomp zijn schermen waarop je het tarief van de laadpaal kan aflezen geen gemeengoed. AVERE verwijst naar het ontbreken van een regelgeving daaromtrent. Je kan die prijs (soms) wel te weten komen via bovengenoemde apps.
Of je heel goedkoop dan wel wat prijziger elektrisch rijdt, hangt dus in grote af van waar je laadt. Elektriciteit heeft geen vaste maximumprijs, zoals met brandstof aan de pomp. De duurste elektriciteit is residentieel in Vlaanderen (0,3€/kwh), in Brussel betaal je minder door het lagere aandeel groenestroomcertificaten (0,2€/kwh). in Wallonie laad je gemiddeld thuis aan 0,25€/kwh.
Kan ik met mijn laadpas overal betalen?
Er zijn verschillende platformen binnen Europa waar uitbaters van laadpalen zich bij kunnen aansluiten om betaling van derden te accepteren. Als jouw laadpasje ook met dat platform communiceert, kan je dus betalen en laden. De grootste Europese platformen zijn Hubject (DE), Gireve (FR) en eViolin (NL). Wil je een laadpasje dat overal kan laden, ga dan voor Plugsurfing, Ev-Box, ICU, NewMotion of een van de andere aangesloten laadpasjes.
Belangrijk om weten is dat niet elke laadpaal is ingesteld om betaling van derden toe te laten. Een groot deel van de laadpalen die zich op privéterrein bevinden, zijn afgeschermd zodat enkel de betrokken werknemers kunnen laden. Gebruik maken van de juiste app die enkel de laadpunten visualiseert waar je kan laden, is dus aangeraden.
Hoe snel kan je laden aan een publieke laadpaal?
Hiervoor maken we het onderscheid tussen gewone publieke laadpalen en snelladers. Publieke laders heb je in verschillende vermogens. 1-fasig of 3-fasig, 16 of 32 ampère. Heb je een elektrische auto die 1-fasig kan laden (Hyundai Kona of Ioniq, Nissan Leaf, Kia e-Niro, ...) , zoek dan een 7,4- of 22kw-lader om aan maximale snelheid te laden. Heb je een elektrische auto die 3-fasig kan laden? Zoek dan een 11- of 22kw-lader. Je kan filteren op vermogen in de app’s die we daarnet vernoemden. Alle palen leveren altijd hun maximaal vermogen. Weet dat 22kW-laders al eens hun vermogen delen indien de 2 stekkers in gebruik zijn in 2 x 11 kW.
Het laadtempo aan een snellader is grotendeels afhankelijk van je batterij. Je batterij laadt immers aan vol vermogen indien de temperatuur niet te koud of te warm is en ze voldoende leeg is. Ook de grootte en de chemische samenstelling van de batterij is bepalend. Hoe groter de batterij, hoe sneller die kan laden. Tussen de 10 en 60% vulling zal je batterij aan maximale snelheid kunnen laden. Tijdens het snelladen moet de batterij koelen om dit tempo aan te houden. Sommige wagens hebben dit, andere niet. Het is dus belangrijk om jezelf goed te informeren.
Benieuwd welke auto het best bij jou past? Doe hier de test.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”