Jonas Roosens

Meer dan 11.000 inschrijvingen voor Veggie Challenge, ook "koning van de gehaktballen" Wim Ballieu doet mee

Al meer dan 11.000 mensen hebben zich ingeschreven om mee te doen aan de Veggie Challenge. Dat is een uitdaging om een maand lang geen vlees te eten. Het is een initiatief van een Gentse vzw die mensen informeert over ethisch en vegetarisch eten. Ook Wim Ballieu - gekend van zijn gehaktballenrestaurant - doet mee aan de uitdaging.

Dertig dagen lang daagt EVA vzw - een vzw die mensen informeert over ethisch en vegetarisch eten - iedereen uit om geen vlees te eten. Het doel is om gezonder, lekkerder en ecologischer te eten. Ook gehaktballenchef Wim Ballieu doet mee. “Als je naar de website van Veggie Challenge gaat, kan je de keuze maken tussen een maand lang geen vlees eten, of een paar dagen. Ik kies ervoor om elke week 1 dag vlees te eten. Dan heb je de overige 6 dagen geen vlees gegeten. Dat helpt ons ook goed op weg", vertelt Ballieu bij Radio 2 Oost-Vlaanderen. 

Vegetarische namaakvlees

Vanuit EVA vzw kreeg chef Wim Ballieu al een aantal keer de vraag om vegetarisch nepvlees te maken.  “We hebben voor het eerst een vegetarisch namaakballetje gemaakt dat qua textuur en smaak heel dicht bij het klassieke gehaktballetje ligt. We zien dat dit zeer geliefd is bij de mensen.”

Vegetarische namaakballetjes zijn qua textuur en smaak bijna hetzelfde als het klassieke gehaktballetje

Wim Ballieu, chef bij Balls & Glory

Volgens Ballieu zijn de vegetarische namaakballetjes lekker, maar ook nog eens gezond. “Door middel van nieuwe technologieën kan je van soja eiwitbronnen maken die niet gemaakt worden met kilo’s bloem. Het is belangrijk dat de smaak goed zit, de lokale ingrediënten en de nodige voedingswaarden moeten ook kloppen.” Ballieu denkt dat de culinaire wereld de komende jaren nog veel van deze technologie mag verwachten.

Daarom wil hij iedereen stimuleren om de vegetarische balletjes te proeven: “Deze balletjes kunnen echt lekker zijn. Speciaal voor de Veggie Challenge zal ik het vegetarische alternatief een maand lang promoten. Klanten die een veggie bal kopen, krijgen er nog één gratis bij”, besluit hij.  

Wie de uitdaging wil aangaan kan zich via de website inschrijven.

Meest gelezen