Pijnlijk dieptepunt: gemiddeld twee keer per week technisch defect aan Brugse bruggen

© mvn

De Brugse bruggen hebben er een pijnlijk recordjaar opzitten. Gemiddeld twee keer per week viel een van de bruggen uit door een technisch defect. “Jarenlang is er niet geïnvesteerd en daar zijn we nu het slachtoffer van”, zegt burgemeester Landuyt.

Koen Theuns

De Katelijnepoortbrug, de Dampoortbrug, de Conzettbrug en de Canadabrug: allemaal worden ze in de loop van dit jaar stevig onder handen genomen. En dat is niets te vroeg, zo blijkt uit de cijfers, want nooit eerder lieten de Brugse bruggen het zo vaak afweten. In 2016 noteerde waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal niet minder dan honderd incidenten aan de Brugse bruggen te wijten aan technische storingen. Dat zijn er meer dan dubbel zoveel als in 2012.

Burgemeester Renaat Landuyt (SP.A) ziet in de cijfers het bewijs dat Vlaanderen de Brugse bruggen, waarvan een groot deel dateert van de jaren tachtig, te lang links heeft laten liggen. Hij vreest dat de kapotte Kruispoortbrug, waarvan een van de hoofdliggers in oktober doorscheurde, zo geen alleenstaand geval dreigt te worden. “Men heeft jarenlang niet willen investeren in de Brugse ringvaart en daar zijn wij nu het slachtoffer van. Daarom is het goed dat met het project Stadsvaart de hele mobiliteit op en naast de ringvaart herbekeken wordt. Maar Stadsvaart mag tegelijk ook geen excuus zijn om dringende werken op de lange baan te schuiven. Als een brug vernieuwd moet worden, dan moet dat gebeuren bij wijze van voorafname op Stadsvaart. Te beginnen met de nieuwe Kruispoortbrug.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen