Test Volkswagen Golf eHybrid: plug&play
HLN DriveEen volledig elektrische Golf bestaat niet meer – de opvolger van de e-Golf is de ID.3 – maar voorts beschikt de Duitse hatchback nog over een gevarieerd aanbod aan motoren. Daaronder ook een plug-in hybride, gezien de populariteit van deze aandrijflijn relevanter dan ooit. HLN Drive deed de test.
Onder de motorkap van de Golf eHybrid ligt een 1.4 liter grote verbrandingsmotor, gecombineerd met een elektromotor, samen goed voor een vermogen van 204 pk. Het accupakket is dan weer 13 kWh groot, zowat 5 kWh groter dan in het vorige model, waardoor je in de theorie ongeveer 70 km ver geraakt zonder aan de laadpaal te moeten.
In de praktijk blijft daar een goede 50 km van over, maar ook met een quasi lege batterij weet de Golf zijn verbruik nog onder controle te houden. Bovendien is de wisselwerking tussen verbrandings- en elektromotor zeer goed uitgekiend: nauwelijks schokken bij de overgang, vlotte acceleraties. Sportief is de Golf nooit, daarvoor is hij te zeer op comfort afgesteld, maar een uitgebalanceerde reisgezel, zoals veel wagens binnen de Volkswagengroep, is hij zeker.
Digital native
Binnenin merken we wel verandering op met andere modellen, voor het eerst profileert deze Golf zich immers als ‘digital native’, met een surplus aan technologie die tot nog toe voorbehouden was aan de grotere en duurdere modellen in premiumland. Bij het instappen springt meteen de Innovision Cockpit meteen in het oog, een volledig digitale en personaliseerbare instrumentencluster van 10,25 inch, vergelijkbaar met de digitale klokkenwinkel uit de Mercedes-Benz A-Klasse.
Ook vergelijkbaar is de nieuwe intelligente stembediening, die zich laat activeren met het ‘Hallo Volkswagen’-commando. Fysieke draai- en drukknoppen blinken vooral uit in afwezigheid, zowel het volume van de radio, de bediening van de lichten als de schakelaar van het schuifdak zijn voortaan vervangen door aanraakgevoelige sliders en andere touchpads. Het brengt weliswaar weinig meerwaarde met zich mee (integendeel zelfs), Volkswagen lijkt er vooral mee te willen aantonen hoezeer deze Golf wil breken met zijn analoge verleden.
Conclusie
Een iets kleinere koffer (-108 liter) en een kleinere benzinetank, dat zijn de opofferingen die je maakt voor deze Golf eHybrid. Daartegenover plaatst hij zijn soepele motor, een redelijk laag verbruik (ook zonder batterij) en het feit dat hij rijdt zoals je van elke Volkswagen verwacht: (te) voorspelbaar voor de één, vertrouwd voor de ander. Maar wel de reden dat hij zo populair is.
Benieuwd of een plug-in hybride iets voor jou is? Doe hier de test op HLN Drive
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is begonnen met een strafrechtelijk onderzoek naar bakfietsfabrikant Babboe. De fietsfabrikant is in opspraak geraakt doordat verschillende bakfietsmodellen onveilig bleken. In ons land zijn vier modellen teruggeroepen. -
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
-
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen