Nieuwe nachttrein vanuit België in de steigers: “Bestemming maken we binnen een maand bekend”
European Sleeper. Onder die naam willen twee Nederlandse particulieren vanaf april 2022 een nieuwe nachttrein laten sporen vanuit Nederland en België. De bestemming maken ze binnen ruim een maand bekend.
Achter het project zitten twee liefhebbers van nachttreinen. Elmer van Buuren is actief bij de Nederlandse stichting Train2EU en werkte jarenlang bij de Nederlandse spoorwegmaatschappij NS. Chris Engelsman beheert in zijn vrije tijd de website noordwestexpress.nl en legde in 2019 al de Jazz Night Express in, een eenmalige nachttrein richting Berlijn met jazzoptredens aan boord.
Rest de vraag of de plannen van European Sleeper effectief ook gerealiseerd zullen worden. "Het ziet er wat ons betreft wel heel goed uit. Het is eigenlijk een plan van twee particulieren. We zijn zelf al jaren bezig met nachttreinen en hebben veel ervaring met de spoorwegen, hoe je die treinen moet laten rijden. Het momentum is nu enorm, er zijn allerlei initiatieven”, aldus Engelsman.
Zo verwijst hij bijvoorbeeld naar de tijdelijk stopgezette nachttrein tussen Brussel en Wenen van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖVB. Die wil ook andere bestemmingen aandoen. Maar er zijn ook nog andere plannen van particulieren, klinkt het.
Kopenhagen, Praag of Warschau?
European Sleeper wil niet in concurrentie gaan met de gevestigde nationale spoorwegmaatschappijen, maar andere bestemmingen aanboren. De beoogde bestemming geeft European Sleeper binnen enkele weken, in april, vrij. De Nederlandse website Treinreiziger.nl denkt alvast aan Kopenhagen, Praag, Warschau of Milaan.
De plannen zijn "vergevorderd", klinkt het. Er wordt wel nog met allerlei partners gesproken, aldus Engelsman. Een partner is nodig omdat ze als particulieren zelf geen licentie hebben om met treinen te rijden. Er is niet alleen contact met de Nederlandse NS, maar ook met de NMBS, Infrabel en bevoegde instanties in België. Als de trein in 2022 wil rijden, moet European Sleeper in april al een rijpad aanvragen.
“Financieel niet makkelijk”
Het financiële plaatje "is niet per se heel gemakkelijk”, klinkt het. Engelsman wijst er wel op dat het Europese spoor geliberaliseerd is. "Dat maakt het op zich mogelijk dat een particulier een trein kan laten rijden."
In België zijn ze waarschijnlijk wel van de NMBS afhankelijk, luidt het. De initiatiefnemers geloven alvast dat de exploitatie rendabel kan zijn. “De vraag naar nachttreinen is vrij hoog, we zien een positieve business case", zegt Engelsman. "Corona leidt tot bewuster en zeker kleinschaliger reizen. We verwachten dat de focus van vakantiegangers meer op Europa zal gericht zijn.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
-
PREMIUM
Nog geen zomerreis geboekt? Inflatie zorgt voor ongeziene promoties in Turkije, Kroatië en andere populaire bestemmingen
-
PREMIUM
Dag naar pretpark wordt fors duurder: mét eten en drinken al snel 250 euro per gezin. “Maar wie oplet, hoeft nooit de volle pot te betalen”
Wie deze paasvakantie een pretpark bezoekt, betaalt tot 8 procent méér dan vorig jaar, zo blijkt uit een prijsvergelijking van HLN. Voor een gezin met twee volwassenen en twee kinderen kost een dag attractieplezier snel meer dan 250 euro. Toch hoeft dat niet altijd zo te zijn. Onze journalist vond verschillende manieren om tientallen euro’s te besparen op je tickets: “Het duurste park verandert zo in het allergoedkoopste.” -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Reizen als een god door Frankrijk: jongeren kunnen deze zomer voor 49 euro onbeperkt treinen in ‘la douce France’
-
PREMIUM3
Vlamingen vluchten van de grijze wolken: lastminutes naar de zon pieken. Voor welke bestemmingen scoor je nog een deal?
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
Stoomtrein in Efteling wordt elektrisch om klimaatdoel te halen
De stoomtrein van de Efteling stopt met rijden op steenkool. Na 55 jaar wordt één van de meest nostalgische attracties aangepast om de klimaatdoelen van het pretpark te halen.Kaatsheuvel -
PREMIUM
HLN SKIWEERBERICHT. Zet recordwarmte een domper op het einde van het wintersportseizoen?
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLinda Heintjens
Kathy Notterdam
Gerard Braeckmans
Cyriel Claessens
Ronny Van Wijngaerden