Direct naar artikelinhoud
NieuwsOnderwijs

Ook steineronderwijs vecht eindtermen aan bij Grondwettelijk Hof

Beeld ter illustratie.Beeld Getty Images

Na Katholiek Onderwijs Vlaanderen twee weken geleden, hebben nu ook enkele steinerscholen beslist om de eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs aan te vechten voor het Grondwettelijk Hof. Dat laat de Federatie Steinerscholen weten in een persbericht.

Eindtermen zijn minimumdoelen die de Vlaamse overheid vastlegt en door zo veel mogelijk leerlingen gehaald moeten worden. Het is aan scholen om te bepalen hoe ze die leerstof onderwijzen en wat ze er nog aan toevoegen. Traditioneel vertalen de onderwijskoepels en -netten de eindtermen in een zogenaamd leerplan waarin ze ook hun eigen accenten leggen. Dat gebruiken leerkrachten op hun beurt als leidraad.

Enkele steinerscholen oordelen nu dat de nieuwe set eindtermen onvoldoende ruimte laten om die accenten te kunnen leggen. “Deze eindtermen zijn zo talrijk en zo gedetailleerd dat de kwaliteit van de steinerpedagogie daardoor niet meer gerealiseerd kan worden. Wij willen als steinerscholen geen oppervlakkige pedagogiek, die alleen maar zo veel mogelijk kennis tot doel heeft”, zegt woordvoerder Werner Govaerts.

De steinerscholen zien zich gesterkt in een advies van de Raad van State uit november vorig jaar. Ook die had zijn twijfels bij de omvang en gedetailleerdheid van de eindtermen. De ingrepen die Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) na dat advies deed om tegemoet te komen aan de kritiek, beoordelen de steinerscholen als “te kleine ingrepen, met eerder beperkte invloed op de globale impact van de eindtermen”.

Twee weken geleden, daags na de goedkeuring van de nieuwe eindtermen in het Vlaams Parlement, liet ook Katholiek Onderwijs Vlaanderen weten de schorsing en vernietiging van het decreet te vragen.