Direct naar artikelinhoud
NieuwsVaccinatiecampagne

‘Al 25 jaar weten we dat die databank niet voldoet’: vaccinatie zorgverleners dan maar via brieven

Bij de vaccinatie van het personeel van het UZ Gent waren er geen problemen.Beeld Wannes Nimmegeers

De vaccinatie bij de zorgverstrekkers uit de eerstelijnszorg blijft met kinderziekten kampen. Omdat de databank met e-mailadressen van te slechte kwaliteit is, moeten brieven de oplossing bieden.

Foutieve e-mailadressen, dubbele uitnodigingen, artsen die geen arts meer zijn: de voorbije dagen dook het ene na het andere probleem op bij de vaccinatiecampagne van de zorgverleners. Een belangrijk deel van de verklaring blijkt te liggen bij een databank die zo verouderd is, dat het probleem op korte tijd niet meer recht te trekken valt.

De databank waaruit de contactgegevens gehaald werden, de zogenaamde cobra-databank, zit immers vol onvolledige of foute informatie. Veel zorgverleners hebben het beroep intussen verlaten, anderen hebben in de databank enkel een algemeen e-mailadres van een secretariaat staan. “Al 25 jaar weten we dat die databank eigenlijk niet voldoet”, zegt Roel Van Giel van huisartsenvereniging Domus Medica. Al tijdens de eerste golf van de epidemie leverde dat problemen op, toen er beschermingsmateriaal, zoals schorten en mondmaskers, verdeeld moest worden onder eerstelijnshulpverleners.

Ook professor huisartsengeneeskunde Jan De Maeseneer (UGent) zegt: “Dit was voorspelbaar, iedereen wist op voorhand dat die databank niet up-to-date was.”

Noodgedwongen werd de voorbije dagen gerekend op de uitnodigingen per brief in plaats van e-mail. Voor brieven kunnen de gegevens van het rijksregister gebruikt worden. “Op zich is het goed dat deze zaken nu opduiken, zodat we alles op punt hebben gesteld tegen de fase van de massavaccinatie”, zegt De Maeseneer.

Voor de uitnodiging van gewone burgers wordt op de gegevensbanken van de mutualiteiten gerekend. Daar worden geen problemen mee verwacht, omdat die databanken nog actief gebruikt en geüpdatet worden, bijvoorbeeld om mensen te informeren over een terugbetaling.

Intussen werden al zo’n 600 ‘gewone’ burgers onder de 55 jaar uitgenodigd om zich te laten vaccineren – te vroeg dus, want zij komen normaliter pas in een latere fase aan de beurt. “Eigenlijk toont dat net dat het systeem goed gewerkt heeft”, klinkt het bij het Agentschap Zorg & Gezondheid.

Om vaart te maken was er beslist om aanvankelijk alleen maar mensen uit te nodigen waarvoor de databank een e-mailadres en telefoonnummer kende. Het vaccin van AstraZeneca is bovendien enkel toegestaan voor mensen jonger dan 55. In sommige vaccinatiecentra was de eerste doelgroep, de zorgverleners, daardoor even leeggevist. Als gevolg werden uitnodigingen gestuurd naar mensen uit de volgende doelgroep in de vaccinatiestrategie.

“Het valt niet uit te sluiten dat dat in sommige vaccinatiecentra nog zal gebeuren”, klinkt het bij Zorg en Gezondheid – al is het wel de bedoeling om in dat geval meer vaccins te sturen naar de centra die wel nog veel zorgverleners moeten inenten.