Videospeler inladen...

Child Focus wil met Campagne "Iedereen een Max" een vertrouwenspersoon voor elk kind

Child Focus, de Stichting voor Vermiste en Seksueel Uitgebuite Kinderen, lanceert de campagne "Iedereen een Max". De organisatie wil dat kinderen een volwassen persoon kiezen die ze honderd procent vertrouwen - een Max - waarbij ze met al hun problemen terecht kunnen. Zo kan vermeden worden dat kinderen bijvoorbeeld weglopen of psychologische problemen krijgen. 

Child Focus wordt elke dag met gemiddeld 3 nieuwe verdwijningen van minderjarigen geconfronteerd, waarbij het in 80 procent van de gevallen om weglopers gaat. Er waren vorig jaar ook 300 gevallen van seksuele uitbuiting van kinderen, zowel online als in de reële wereld. 

De organisatie is ervan overtuigd dat wanneer kinderen bij een volwassene terecht zouden kunnen om over de dingen te praten die niet goed gaan - bijvoorbeeld in de thuissituatie - de stap naar weglopen vermeden zou kunnen worden.

Kinderen staan vaak alleen

"De rode draad doorheen de dossiers van weggelopen kinderen of kinderen die seksueel uitgebuit worden, is dat die kinderen heel vaak alleen staan", zegt Heidi De Pauw van Child Focus. "Ze worstelen met problemen en vragen waarmee ze bij niemand terecht kunnen. Ze blijven zitten met hun problemen, waardoor die problemen zich opstapelen of erger worden en ze zoeken geen hulp. Vandaar dat wij elk kind een Max willen bezorgen, een vertrouwenspersoon die er altijd is om te praten. Op die manier doen we aan preventie en vermijden we grotere problemen."

Je moet er als Max ook echt zijn voor het kind

Heidi De Pauw, Child Focus

De bedoeling is dat kinderen hun Max zelf kiezen. Ze kunnen iemand vragen uit hun directe omgeving, iemand waar ze zich goed bij voelen en die ze 100 procent vertrouwen. Het moet iemand zijn waar ze ook af en toe leuke dingen mee doen en die ook erg bereikbaar is. Kinderen mogen ook meerdere "Maxen" kiezen en een Max kan ook iemand anders worden na verloop van tijd.

De Max moet uiteraard zelf ook instemmen met zijn rol en die ook ernstig nemen. "Als je zo'n vraag krijgt om Max te zijn, moet je daar niet te licht overgaan", zegt De Pauw. "Het is de bedoeling dat je er dan ook echt bent voor dat kind. Dat je ook echt luistert wanneer het kind met iets leuk of minder leuk bij je langskomt en dat je samen eventueel een oplossing zoekt of hulp bij ernstige problemen."

Lees verder onder de video.

Videospeler inladen...

Bob en Max

De ambitie van Child Focus is om de figuur Max even alledaags en bekend te maken als Bob van de alcoholcampagnes. Een Max kiezen zou dus net zo evident moeten worden voor kinderen als dat een Bob kiezen als chauffeur om op stap te gaan, dat is voor volwassenen.

Het concept van Max krijgt de steun van tal van influencers en ambassadeurs, waaronder zangeres Marthe De Pillecyn van K3 en acteur Michiel De Meyer. Een brede communicatiecampagne zal de komende maanden en jaren Max kenbaar maken zowel bij de jongeren als bij de volwassenen.  

Kinderen kunnen op een originele manier iemand vragen om Max te worden via de website iedereeneenmax.be. Daar kunnen zowel kinderen als volwassenen alle informatie vinden over Max.

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Videospeler inladen...

Meest gelezen