IKEA geeft je meubelen een nieuwe thuis met hernieuwde koopjeshoek in elke winkel
Circulaire economie volgens IKEA: niets gaat verloren, alles krijgt een nieuwe vorm. Omdat grondstoffen stilaan uitgeput raken, probeert IKEA meer te doen met minder. Het leidt tot een circulaire visie waar herstellen, hergebruiken en recycleren centraal staat. Elke winkel van IKEA krijgt binnen twee jaar een ‘Circular Hub’, waar klanten tweedehands IKEA-producten kunnen kopen. Het concept draait momenteel al proef in de IKEA-winkel in Bergen.
IKEA wil de nadruk leggen op hernieuwbare bronnen en recyclage. Wat afval is voor de ene, moet een bron worden voor de andere. Zo probeert het bedrijf circulaire oplossingen uit zoals het verhuren, terugnemen en terugkopen van meubels. Het doel van IKEA is om tegen 2030 producten te maken die de klanten kunnen hergebruiken, herstellen, opnieuw monteren en recycleren.
Volgens Nathalie Van Edom, expert duurzaamheid bij IKEA België, heeft het bedrijf een duidelijke globale visie. Ze willen een beter leven creëren voor zoveel mogelijk mensen, maar hierbij rekening houdend met de grenzen van onze planeet. “Als je als bedrijf wil blijven groeien, en jezelf toekomstbestendig wil maken, kan je duurzaamheid niet negeren”, aldus Van Edom.
Circular Hub
In 2014 startte IKEA zijn tweedehandsservice. Daarmee kunnen klanten hun tweedehands IKEA-meubelen terugbrengen in ruil voor een waardebon. Dat kan momenteel alleen in IKEA Bergen. “Afhankelijk van de staat van het product krijgen klanten dan een IKEA-waardebon voor maximaal de helft van het originele aankoopbedrag ”, aldus nog Nathalie Van Edom.
Door de coronapandemie was de Circular Hub in Bergen tijdelijk gesloten, maar sinds vandaag is de hernieuwde koopjeshoek weer open. Voor de meubelgigant blijft het daar echter niet bij. Binnen de twee jaar zal elke IKEA-winkel in België zo’n Circular Hub hebben. Een concrete timing voor ons land is er nog niet. Daar wordt de komende maanden aan gewerkt.
Drie doelstellingen tegen 2030
Voor IKEA maken de Circular Hubs deel uit van een groter duurzaamheidsplan met drie pijlers. Tegen 2030 wil het bedrijf alleen nog werken met hernieuwbare of gerecycleerde materialen. Ten tweede mikt het bedrijf op ‘zero waste’. “Momenteel krijgen al onze werknemers al een sorteeropleiding”, legt Van Edom uit. De derde pijler is erop gericht klanten te inspireren zelf aan duurzaamheid te werken. Daarin spelen de hernieuwde koopjeshoeken een belangrijke rol. Het bedrijf helpt klanten ook nadenken over het hergebruik van IKEA-meubelen.
In het kader van de nieuwe campagne “Laat je meubels herleven”, loopt er vanaf vandaag tot en met 14 maart een wedstrijd waarin klanten aangespoord worden om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Aan deze wedstrijd is natuurlijk ook een prijs verbonden. De campagne-affiche, gemaakt van 100% gerecycleerd materiaal, wordt omgetoverd tot unieke kussenovertrekken. Meer informatie over deze wedstrijd kan je terugvinden in de Better Living app van IKEA.
IKEA is sinds 1984 actief in België en heeft acht vestigingen: Anderlecht, Zaventem, Gent, Wilrijk, Hasselt, Aarlen, Bergen en Hognoul. In ons land heeft het bedrijf meer dan 4.300 medewerkers.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
UPDATE
Brand in ruwbouw Sky Tower 2: vuur onder controle en geen gewonden
Oostende -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
-
PREMIUMDubbelinterview
Depraetere en D’Haese, rood tegen donkerrood: “Met jullie kunnen de mensen slechter af zijn dan met een rechtse partij”
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
België is goed voorzien van laadpalen en staat in Europa bovenaan de lijstjes: ons land heeft na Nederland en Denemarken de meeste laadpalen per 1.000 inwoners en scoort een vijfde plaats bij het aantal laadpunten per 10 km weg. Populaire vakantielanden Italië en Spanje hebben minder laadpunten dan België. -
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
Zonnepanelen maken je deels onafhankelijk van de volatiele energieprijzen, zijn goed voor het milieu én je verdient ze op termijn terug. Heb je er nog geen op je dak liggen, maar wil je wel graag op de groene kar springen? Of wil je je bestaande exemplaren vervangen? Bouwsite Livios vroeg aan zonnepanelenexpert David Houthoofd van Energy Protect waarop je moet letten bij het vergelijken van offertes. -
update met reactie
Justitieminister Van Tigchelt na uitspraken over migratiestop: “We mogen nooit iedereen over dezelfde kam scheren”
-
WEERBERICHT. “Woensdag tot 25 graden”: heel de week zachte temperaturen, wel kans op buien
-
PREMIUM25
Moeder dient klacht in nadat dossier van adoptiezoontje Alex (10) niet blijkt te kloppen: “Toen ik ontdekte wat er mis was, stortte mijn wereld in”
Er komt een gerechtelijk onderzoek naar de adoptie van een tienjarige jongen uit Colombia. Alex werd eind 2022 naar Vlaanderen gehaald, maar dat gebeurde volgens zijn adoptiemoeder Eva (31) mogelijk op basis van een vervalst dossier. “Toen ik ontdekte wat er mis was, stortte mijn wereld in.” Heeft het adoptiebureau haar bedrogen? -
118
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee? Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen
Verkeersinstituut Vias pleit voor kleinere marges bij flitscontroles. Ze willen dat de marge niet meer dan 3 km/u bedraagt. Vandaag is die marge 6 km/u voor snelheden van meer dan 100 km/u. Op de autosnelweg kan je met andere woorden pas geflitst worden vanaf een snelheid van meer dan 127 km/u. Wat denk jij? Is een strengere marge een goed idee? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
28
De Stem van Lode Vereeck: “Laat ons gewoon stoppen met de geldtransfers naar Wallonië”