Volvo wil tegen 2030 enkel nog elektrische auto's bouwen
Volvo wil tegen 2030 enkel nog elektrische auto's maken, en wil die alleen online verkopen. Dat meldt het Zweeds-Chinese automerk. De beslissing betekent het einde van de brandstofmotor voor het bedrijf, dat daarmee wereldwijd kiest voor een fundamentele transformatie. Toch betekent de ingrijpende beslissing niet dat dealers moeten sluiten, klinkt het.
Volvo verkocht vorig jaar 661.713 voertuigen. Hybrides en elektrische voertuigen vertegenwoordigen zowat 30 procent van de verkoop in Europa, maar wereldwijd gaat het maar om 17 procent. Het bedrijf had al eerder de ambitie geformuleerd om het aandeel volledig elektrisch aangestuurde voertuigen tegen 2025 te verhogen tot de helft, de andere helft moet door een hybride motor aangedreven worden. Dat doel wordt nu aangescherpt en het bedrijf wil uiteindelijk dus enkel nog auto's op batterijen verkopen.
Nieuw model
De autobouwer assembleert de XC40 Recharge, zijn eerste elektrische wagen, vandaag in Gent. Begin dit jaar werd ook de productie van een tweede elektrische voertuig, de C40, aan de Belgische fabriek toegewezen. Dat nieuwe model wil Volvo vandaag onthullen voor het brede publiek. De Gentse fabriek investeerde zowat 150 miljoen euro in de elektrificatie van voertuigen en werd met de bouw van een geavanceerde batterijfabriek in 2020 een voortrekker binnen de groep.
Auto’s met een verbrandingsmotor zijn geen lang leven beschoren.
Maar ook buitenlandse productievestigingen zullen dus op relatief korte termijn moeten volgen en overschakelen op elektrische voertuigen. De productie van klassieke en hybride voertuigen wordt uitgefaseerd. "Auto's met een verbrandingsmotor zijn geen lang leven beschoren", zegt CTO Henrik Green. Het merk gelooft dat de markt voor auto's met verbrandingsmotoren krimpt en zag een sterk stijgende vraag naar elektrische wagens in de afgelopen jaren. Volvo wil tegen 2040 bovendien klimaatneutraal zijn.
“We willen absoluut een leider worden in het snelgroeiende segment van elektrische premiumwagens”, zegt Samuelsson over de beslissing. Al geeft de directie ook toe dat klanten volledig elektrische wagens sneller zullen accepteren als de wetgeving gewijzigd is en er snel meer kwalitatieve laadinfrastructuur toegankelijk is. Dat laatste is nog niet overal het geval.
In België ligt het aandeel volledig elektrische wagens bij de nieuwe inschrijvingen op zowat 3 procent, waar dat in Noorwegen al 58 procent is. En ook ten opzichte van onze buurlanden loopt België achter. Toch koos Volvo voor de fabriek in Gent om de productie van elektrische voertuigen op te starten. Het wil de hoogtechnologische assemblage, die van het bedrijf de grootste industriële werkgever van Oost-Vlaanderen maakt, nog dit jaar verdrievoudigen.
Online verkoop
Alle zuiver elektrische modellen zullen enkel online beschikbaar zijn, een nieuwe commerciële strategie waarbij Volvo zwaar zal investeren in zijn kanalen voor online verkoop. Het productaanbod wordt drastisch vereenvoudigd en er komen "transparante vaste prijsmodellen".
Wat de gevolgen zijn voor personeel van dealers, showrooms en andere commerciële activiteiten is nog niet helemaal duidelijk. “Die partners blijven essentieel”, klinkt het wel. De personeelsleden zouden een nieuwe rol krijgen als “onderdeel van de klantenervaring” en zullen “een aantal belangrijke diensten blijven uitvoeren zoals auto's voorbereiden, afleveren en onderhouden”.
64.000 ambassadeurs
Dat betekent niet dat dealers moeten sluiten en dat het einde van de showroom in zicht is. “We willen een een vlekkeloze online en offline ervaring”, antwoordt commercieel topman Lex Kerssemakers op een vraag van nieuwsagentschap Belga. “De dealers maken daar deel van uit. Er zijn 64.000 ambassadeurs die bij Volvo-dealers werken. Het gaat om goed getrainde mensen, zowel bij de verkoop als bij de dienst na verkoop. We beschouwen dat als een zeer grote troef.”
Het Chinese automerk Geely nam Volvo Cars in 2010 over van het Amerikaanse Ford. Begin dit jaar werden fusieplannen met de Zweedse dochter opgeborgen, maar de twee bedrijven kondigden wel aan nauwer te zullen samenwerken op verschillende vlakken, bijvoorbeeld voor elektrische en zelfrijdende wagens.
Een elektrische wagen aanschaffen? Bekijk hier het aanbod op HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM73
Waarom de batterij voor elektrische auto’s plots zoveel goedkoper wordt. En dat niet noodzakelijk goed nieuws is
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Ford schort bouw Amerikaanse batterijfabriek op
De Amerikaanse autobouwer Ford schort de bouw van een batterijfabriek in Michigan, een staat in het noorden van het land, op wegens onduidelijkheid over de rendabiliteit van de site eens ze operationeel zal zijn. Dat heeft Ford maandag lokale tijd bekendgemaakt. -
-
Mercedes roept wereldwijd 340.000 wagens terug wegens brandgevaar
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Volvo verkocht vorig jaar recordaantal wagens wereldwijd
Volvo heeft vorig jaar wereldwijd 708.716 wagens verkocht. De stijging met 15 procent op een jaar tijd leverde een nieuw record op voor de Zweedse autofabrikant in Chinese handen. Een deel van die wagens rolde in Gent van de band. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Bosch schrapt tot 1.500 banen: “Nood aan meer investeringen en minder personeel”
-
PREMIUM33
Valt het doek voor ‘eeuwige overlever’ Audi Vorst, nu Q8 e-tron mogelijk verhuist naar China?
Volgens het Duitse vakblad ‘Automobilwoche’ dreigt de sluiting van Audi Vorst, omdat de productie van de elektrische Q8 e-tron zou verhuizen naar China of Mexico. De fabriek, waar zo’n 3.000 mensen werken, overleefde al heel wat stormen, maar dit lijkt toch de crisis te veel te worden. Onze mobiliteitsexpert legt uit: “Dit is oneerlijke concurrentie.” -
PREMIUM
Gedaan met de ‘brol’: deze Chinese merken willen de automarkt veroveren met betrouwbare en betaalbare wagens
Primeur bij de 34ste Verkiezing VAB-Gezinswagen van het Jaar: voor het eerst kaapte een Chinese wagen de hoofdprijs weg. De MG ZS EV is een paradepaardje van de Chinese groep SAIC. En hij is niet de enige: ook Aiways, BAIC, DFSK, Seres en JAC proberen u te overtuigen met hun SUV’s: betrouwbaar, vaak elektrisch en vooral betaalbaar. Rijden we straks massaal met Chinese auto’s rond? Hoe China nu ook aan een veroveringstocht is begonnen op de automarkt. -
KIJK. Lamborghini lanceert supercar om off-road mee te rijden: voor 230.000 euro is de Huracán Sterrato van u
84 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul van de velde
rony lauwers
Cyriel Claessens
Gilbert Dejonghe
Alexa Grieken