Direct naar artikelinhoud
NieuwsOnderwijs

Onderwijskoepel OVSG ziet leerachterstand voor lezen in basisonderwijs

Beeld ter illustratie.Beeld Getty Images

Het niveau voor lezen in het basisonderwijs is gedaald, terwijl leerlingen even goed scoren voor getallenleer en wereldoriëntatie. Dat blijkt uit onderzoek van het Onderwijs van de Steden en Gemeenten (OVSG), de derde grootste onderwijskoepel.

Wat is de invloed van corona op de leerprestaties van leerlingen? Net als het Katholiek Onderwijs Vlaanderen en het Gemeenschapsonderwijs (GO!), deed nu ook het OVSG daar onderzoek naar. De koepel liet testen die leerlingen tussen 2012 en 2016 aflegden voor de vakken lezen, wereldoriëntatie en getallenleer afgelopen maand nogmaals afnemen. Met dat verschil dat de toetsen nu zes schoolmaanden later afgenomen werden.

Neem nu lezen als voorbeeld. De toets die leerlingen van het eerste leerjaar invulden in juni 2012, werd nu afgenomen bij leerlingen van het tweede leerjaar in februari. De verwachting was dat de tweede toets minstens even goed tot beter zou zijn.

Voor wereldoriëntatie en getallenleer bleken de resultaten niet significant te verschillen. Voor lezen namen de scores wel een zorgwekkende duik naar beneden. Ook al ligt de opgemerkte leerachterstand in lijn met eerder (inter)nationaal onderzoek naar de invloed van corona op schoolprestaties, OVSG merkt op dat ze op basis van dit onderzoek niet kan zeggen of de lagere resultaten aan corona te wijten zijn.

Immers, in 2016 bleek uit het internationale PIRLS-onderzoek al dat het niveau voor lezen in het basisonderwijs ferm gedaald was de voorbije jaren. Aangezien het OVSG voor lezen resultaten uit 2012 en 2021 vergelijkt, zal die neerwaartse tendens ook hier meespelen. “Verder onderzoek is nodig, maar we hebben geen tijd te verliezen om in te zetten op het wegwerken van de opgelopen leerachterstand, in het bijzonder voor lezen”, zegt algemeen directeur Patriek Delbaere.