Brussels Airlines lijdt recordverlies van 332 miljoen euro: “Ten vroegste in 2024 weer op niveau van voor coronacrisis”
De coronapandemie heeft de Duitse luchtvaartgroep Lufthansa opgezadeld met een recordverlies van 6,7 miljard euro in 2020. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het concern. Dochterbedrijf Brussels Airlines belandde 332 miljoen euro in het rood. De job van 256 mensen die op de payroll staan van Brussels Airlines is bedreigd.
Een jaar eerder boekten de Duitsers nog een winst van 1,2 miljard euro. Lufthansa zag de omzet 63 procent dalen tot 13,6 miljard euro. Ook dochter Brussels Airlines vloog zwaar in de rode cijfers. Na een verlies van 32 miljoen euro in 2019 zag de Belgische luchtvaartmaatschappij het verlies voor interesten en belastingen uitdiepen tot 332 miljoen euro. Brussels Airlines zag de omzet 72 procent krimpen tot 414 miljoen euro.
Brussels Airlines zal vanaf juni niet langer vluchten uitvoeren voor zustermaatschappij Eurowings vanop de luchthaven van Düsseldorf. Daardoor is de job van 256 mensen die op de payroll staan van Brussels Airlines, bedreigd.
Sociaal overleg
De ondernemingsraad in Düsseldorf werd donderdagochtend op de hoogte gebracht, zo zei de kersverse CEO van Brussels Airlines, Peter Gerber, tijdens een persconferentie over de jaarresultaten. “We zullen in overleg met de sociale partners alle mogelijkheden bekijken voor die mensen in Düsseldorf”, klonk het.
Brussels Airlines begon in 2018 vanuit Düsseldorf langeafstandsvluchten naar toeristische bestemmingen (zoals de Verenigde Staten, Mexico en de Dominicaanse Republiek) uit te voeren voor Eurowings. Het ging om een zogenoemde “wet lease”, waarbij Brussels Airlines zorgde voor onder meer de vliegtuigen en de bemanning, maar de commercialisatie bij Eurowings bleef.
Spijt
Het contract tussen beide maatschappijen wordt nu eind mei vervroegd stopgezet, zo kondigde Gerber aan. “We vinden dat spijtig, maar de economische toestand liet geen andere mogelijkheid”, aldus de CEO van Brussels Airlines.
Dat heeft gevolgen voor 256 mensen, voornamelijk Duitsers. Velen onder werkten voordien voor Air Berlin, en werden na het faillissement van die luchtvaartmaatschappij opgevist om voor Brussels Airlines in Duitsland aan de slag te gaan. Ook achttien piloten die eerder in België werkten, trokken naar Düsseldorf.
"Het meest uitdagende jaar in de geschiedenis van ons bedrijf", noemt Lufthansa-CEO Carsten Spohr het voorbije coronajaar. Reisbeperkingen en quarantainemaatregelen wereldwijd zorgden er voor dat er amper vraag was naar luchtverkeer. Lufthansa opereerde maar aan 31 procent van de capaciteit van het jaar daarvoor. De verschillende luchtvaartmaatschappijen van de groep (Lufthansa, Brussels Airlines, Swiss, Austrian Airlines, Eurowings) vervoerden samengeteld bijna 36,4 miljoen passagiers, een kwart van de ruim 145 miljoen passagiers in 2019.
De groep paste zich aan door te verkleinen. Meer dan 28.000 werknemers verlieten het bedrijf, ze waren eind 2020 nog met 110.000 (van wie zowat 3.300 bij Brussels Airlines). In Duitsland moeten er wel nog eens 10.000 banen verdwijnen. En er werd beslist de groepsvloot met 150 vliegtuigen kleiner te maken, tot nog 650 toestellen in 2023.
Pas weer op niveau in 2024
Lufthansa verwacht dat de passagiersaantallen ten vroegste in in 2024 weer op het niveau van 2019, dus voor de coronacrisis, zullen zitten. Wat dit jaar betreft, denkt de groep dat de aangeboden capactiteit zal toenemen tot 40 à 50 procent van de precoronaniveaus. Dat zou een kleiner operationeel verlies moeten opleveren dan vorig jaar.
"We verwachten dat de vraag richting de zomer zal aantrekken zodra de reisbeperkingen verminderen door de verdere uitrol van coronatests en vaccins", aldus Spohr.
Modernisering
Volgens de CEO wordt 2021 ook een jaar van "herdimensionering en modernisering" voor de groep. Ze bekijkt bijvoorbeeld of ze alle vliegtuigen die ouder zijn dan 25 jaar definitief kan parkeren. En bepaalde groepsonderdelen die niet echt bij de kernactiviteiten aansluiten, zullen mogelijk van de hand worden gedaan.
Ook bij Lufthansa-dochter Swiss, waar de Belg Dieter Vranckx sinds begin dit jaar de CEO is, hakte de coronacrisis zwaar in. De Zwitserse maatschappij zag de toestand begin dit jaar weer verslechteren en verliest nog ongeveer 2 miljoen Zwitserse frank (1,8 miljoen euro) per dag. Ze bekijkt nieuwe ingrepen om de leefbaarheid te verzekeren. "Het is nu overduidelijk dat de hele luchtvaartindustrie structureel zal veranderen", stelt Vranckx. "Daardoor zal ook Swiss moeten bekijken of ze niet radicaler zal moeten aanpassen dan tot nu toe gedacht." De Belg suggereert dat de vloot mogelijk kleiner zal worden, "wat een rechtstreekse impact zou hebben op het routenetwerk, de koststructuur en de organisatie". Maar er is nog niets beslist, aldus Vranckx.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM10
Cocktails drinken op de maan: deze Vlaming ontwerpt de eerste maanbasis (mét bar)
-
update
Brandweerman (32) uit Maldegem verongelukt tijdens motorrit in Lapscheure: “Een man vol grappen en grollen”
Een 32-jarige brandweerman uit Maldegem is zaterdag om het leven gekomen bij een verkeersongeval in Damme. Hij reed op z'n motor richting Maldegem, net over de brug met de Damse Vaart kwam het tot een botsing met een auto. Zijn collega’s herinneren hem als een warme, vlotte man: “Hij kwam in oktober 2020 over van zone Merelbeke, maar het voelde meteen alsof hij hier al jaren zat.”Damme, Maldegem -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
-
Leerling (15) krijgt klappen bij verlaten van school in Lier: “Ze vroegen zijn naam en dan… baf”
Lier -
UPDATE
Onrust bij VRT: vakbonden willen hoorzitting met CEO in Vlaams Parlement
Het Vlaams Parlement kan niet in de plaats treden van de raad van bestuur van de VRT, precies om te vermijden dat de politiek rechtstreekse controle zou uitvoeren op het management van publieke omroepen zoals op dit ogenblik in andere Europese landen dreigt te gebeuren. Dat meldt de VRT maandagavond in een persbericht. -
PREMIUM
Wat is er gebeurd met Vlaams koppel Marc en Laura, die sinds vorige week vermist zijn?
Het Vlaamse echtpaar Marc Olbrechts (71) en Laura Trappeniers (66) is als vermist opgegeven op het Spaanse eiland Tenerife. Sinds maandag lijken de twee van de aardbol te zijn verdwenen, en ook van hun Opel Mokka is geen spoor. “Terwijl het licht in de badkamer brandde en de zijdeur van hun woning wagenwijd openstond. Dit is niet van hun gewoonte”, zeggen hun beste vrienden die zich ernstige zorgen maken aan HLN. Wat weten we nog van de verdwijning? -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
-
PREMIUM
INTERVIEW. Wetsdokter over gevonden beenderen in Sint-Martens-Latem: “Een lijk vertelt altijd iets, zelfs na jaren”
Sint-Martens-Latem -
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
Wil je niet het risico lopen onderverzekerd te zijn, en bij brand of diefstal bijgevolg een te lage schadevergoeding uitbetaald te krijgen, dan moet je een juiste inboedelbeschrijving maken om de waarde van je bezittingen in te schatten. Maar hoe doe je dat precies? Independer.be geeft vijf onmisbare tips. -
PREMIUM
“Jongen stop, je gaat mijn kaak breken”: Celine (80) en Jozef (78) worden midden in de nacht thuis brutaal overvallen
“‘Op uw buik!’ riep hij. Maar ik protesteerde. Ik ben 80 jaar en ben al blij als ik op m’n benen kan staan.” Celine en Jozef werden in de nacht van vrijdag op zaterdag overvallen door twee jonge mannen op zoek naar waardevolle spullen. Ze kregen er flink van langs en werden opgesloten in hun kelder, terwijl Jozef nog maar net een openhartoperatie achter de rug had. “Ik dacht eerst dat mijn kleinkinderen een grap aan het uithalen waren. Maar toen werd ik pardoes op het bed gegooid.” Een reconstructie van een nacht waar de buurt nog lang over zal praten.Antwerpen, Kapellen -
Kan Dutroux gelinkt worden aan Nederlandse studente die in 1993 verdween? Oude DNA-sporen brengen misschien meer duidelijkheid
15 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerstephan van den nest
Jan Van Rompaey
Mark Vrijdaghs
Patrick De pauw
nico vets